Tips på hur du kan gå på avslut vid sälj

I detta inlägg kan du läsa tips på hur du kan gå på avslut vid sälj. Vi har även skrivit ett inlägg med tips på hur du kan bygga upp ett sälj. Om du inte har läst det inlägget, kan det vara bra att först läsa det och därefter läsa detta inlägg med tips på hur du kan gå på avslut vid sälj.

 

Tips på hur du kan gå på avslut vid sälj

 

Ställ frågor och påståenden som blir besvarade med ett ”ja”

Ställ frågor som du vet att du kommer få svaret ”ja” på, innan du går på avslut. Genom att göra en bra behovsanalys, kan du enklare ställa frågor som du redan vet svaret på. När en person svarar ”ja” på flera efterföljande frågor och du därefter går på avslut, ökar du din chans att de säger ”ja” till ditt försäljningserbjudande. Exempelvis:

  • Du sa att ni hade problem med ventilationen eller hur? (Svar ja)
  • Den andra entreprenören ville ha 5000 kronor för att fixa problemet eller hur? (Svar ja)
  • Du tyckte att det var för mycket med tanke på vad ni redan betalt? (Svar ja)
  • Vi kan ordna ventilation för 3000 kr och ge dig en garanti på 3 år, låter det bra? (förhoppningsvis ja)

Ditt tonläge är oerhört viktigt att tänka på, särksilt vid telefonförsäljning. Undvik att låta monotom och försök att låta så säker som du kan och visa att du har kunskapen om det du säljer. Ett sätt för att både bli och låta säker, är att bli duktig genom att ha kunskap inom det du säljer. Dessutom är det bra att ständigt träna på att bli en bättre säljare.

 

Två vanliga avslut är ett direktavslut eller alternativavslut

Direktavslut

Genom ett direktavslut säker du efter ett definitivt ja, och kan låta något i stil med följande:

  • Låter det bra?
  • Vi kör på det eller?

Alternativavslut

Genom ett alternativavslut låter du kunden välja ett alternativ, och kan vara formulerat såhär:

  • Vill du ha det för 6 månader eller 12 månader?
  • Vilken färg vill du ha på datorn, guld eller silver?

För att göra ett bra avslut är det bra att anpassa lösningen och presentationen efter kundens behov. Ju bättre behovsanalys, desto enklare blir det att anpassa avslutet.

 

Skriftlighetskravet vid telefonförsäljning mot konsumenter

Det är viktigt att även tänka på att följa lagen vid försäljning mot konsumenter. Då gäller exempelvis hem- och distansavtalslagen, som i vissa fall ger konsumenter en ångerrätt på 14 dagar vid köp som sker på distans. Dessutom måste säljaren skicka ett skriftligt erbjudande, som köparen skriftligen ska bekräfta, för att avtalet ska vara giltigt. Om det inte sker, är försäljningen och avtalet ogiltigt. Detta gäller enligt det så kallade skriftlighetskravet som finns i hem- och distansavtalslagen, § 3a.

 

Mer information

Här kan du läsa mer om att bygga upp ett sälj.

Skriftlighetskravet vid telefonförsäljning.

Skribent: Företagsforumet.

 

Läs fler inlägg om företagande

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg: