InformationMarknadsföring

Vilseledande marknadsföring

Inom marknadsföring är huvudregeln att ett uttryck inte får vara vilseledande. Det finns regler om hur marknadsföringen får ske som är viktigt att känna till när man arbetar med marknadsföring. Vilseledande marknadsföring kan leda till att företag blir skyldiga att betala en avgift mellan 10 tusen till 10 miljoner kronor.

Vad är marknadsföring 

De aktiviteter som företag utför för att uppmärksamma sina tjänster, produkter eller sitt företag till kunder eller potentiella kunder, är kallat för marknadsföring. Marknadsföring behöver inte innebära att direkt erbjuda ett erbjudande, utan kan också vara att synas på något annat sätt som exempelvis stärker varumärket. Marknadsföring kan ske via olika kanaler, såsom sociala medier, reklamblad, radio/TV, e-post m.m.

Vilseledande marknadsföring 

Marknadsföringslagen innehåller bestämmelser om hur ett företag får marknadsföra sina tjänster eller produkter. Marknadsföringen får inte vara vilseledande. Vilseledande marknadsföring innebär att den påverkar eller sannolikt påverkar mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut. 

Marknadsföringen får exempelvis inte ge konsumenten en felaktig bild om tjänsten eller produktens pris, innehåll, mängd, utseende eller liknande. Företag får inte heller använda påståenden som är vilseledande, exempelvis genom att marknadsföra något som ”gratis”, ”utförsäljning” eller ”rea”, om det egentligen inte är det. Vissa företag skriver att de är marknadsledande inom sin bransch för att de är stora. Men det är vilseledande marknadsföring om de faktiskt inte är marknadsledande. 

Om företag inte följer bestämmelserna i marknadsföringslagen, kan de förbjudas att fortsätta med sådan marknadsföring av Patent- och marknadsdomstolen. Företag kan också bli skyldiga att betala en marknadsföringsavgift till staten, på lägst 10 tusen och högst 10 miljoner kronor. 

Reklamombudsmannen (RO) 

Vid marknadsföring som av olika anledningar kan uppfattas som olämplig eller väcka anstöt, gäller inte marknadsföringslagen. Exempelvis reklam som är diskriminerande. Sådana typer av reklam, ska bli anmälda till Reklamombudsmannen (RO), näringslivets självreglering för etisk reklam. Det är en stiftelse som arbetar med etik inom reklam och marknadskommunikation. 

Skribent: Företagsforumet.