Här finns en sammanställd ordlista med några centrala begrepp inom kategorierna nedan. Det är viktigt för företagare att känna till betydelsen av dessa ord som finns i ordlistan, eftersom företagare ofta kommer i kontakt med orden inom sitt företagande.
Acceptfrist innebär den tid som en person har på sig att lämna sitt svar till ett mottaget erbjudande. Acceptfrist är med andra ord den betänketid någon har på sig att inkomma med en accept av ett erbjudande. Om inget särskilt blivit avtalat gällande när svaret senast ska bli lämnat, gäller att svaret ska bli lämnat inom ”skälig tid”. Bedömningen av ”skälig tid” varierar beroende på erbjudandets art och omfattning. En rekommendation är därför att alltid ange när erbjudandet senast måste bli besvarat. Om det inte blir besvarat inom den angivna tiden, upphör erbjudandet att gälla.
Anbud är i juridisk mening ett erbjudande, affärsförslag eller en offert som både fysiska och juridiska personer kan lämna. Anbud kan ges både muntligt och skriftligt och motparten besvara anbudet inom skälig tid för att det ska vara giltigt.
En avsiktsförklaring är ett avtal som parter kan ingå, för att styrka sin gemensamma vilja och avsikt att ingå ett framtida juridiskt bindande avtal med varandra. Detta kan stärka seriositeten och förtroendet mellan parterna. Exempelvis är denna typen av avtal vanligt förekommande vid startskedet inför förhandlingar av olika slag. Det är dock viktigt att ha i åtanke att en avsiktsförklaring inte utgör ett juridiskt bindande slutligt avtal om det som blir förhandlat mellan parterna. En avsiktsförklaring styrker normalt enbart parternas avsikter och förhindrar inte en part att avbryta förhandlingarna. Däremot är det vanligt att i en avsiktsförhandling avtala om exklusivitet, och eventuellt vite eller skadestånd om parten drar sig ur förhandlingarna utan giltigt skäl som parterna kommer överens om.
Behörighet och befogenhet avgör vad en person kan göra respektive var en person får göra. Behörighet handlar om var en person kan göra och utgör den första gränsen för hur långt en persons rättigheter sträcker sig. En behörighet kan exempelvis bli styrd genom en anställning eller fullmakt.
Befogenhet handlar istället om var person får göra, och detta utgör den inre gränsen, inom den första behörighetsgränsen. Kort sagt innebär behörighet: vad en person kan göra och befogenhet: var en person får göra.
Bestridande innebär att motsätta sig något. Det är vanligt att näringsidkare och konsumenter bestrider exempelvis felaktiga fakturor eller olika beslut. Ett bestridande kan ske vi telefon men bör vara skriftligt, exempelvis via e-post eller brev. Ett bestridande ska innehålla information om vad bestridandet handlar om samt varför och av vilka skäl det sker.
Bevisvittnen är personer som signerar ett avtal i bevissyfte. Bevisvittnen är alltså inte själva parter i avtalet, men de kan signera ett avtal för att styrka avtalsparternas signaturer. Genom bevisvittnen kan eventuella framtida tvister om avtalets riktighet undvikas, eftersom vittnena kan intyga riktigheten.
Dataintrång är ett brott enligt svensk lag och innebär exempelvis att någon olovligen tränger sig in i ett datorsystem där data behandlas, lagras eller överförs elektroniskt. Den som gör sig skyldig till brottet kan straffas med böter eller fängelse i högst två år. Om någon person olovligen ger sig tillgång till information som är lagrat digitalt, utgör det ett dataintrång. Dessutom är det olagligt att ändra, ta bort eller lägga till information utan tillstånd. Det är viktigt att betona att dataintrång inte kräver att någon bryter sig in i ett datorsystem för att dömas för brottet. Om någon ger sig själv tillgång till ett system utan lov, utgör det ett dataintrång, oavsett om systemet stod öppet eller inte.
Designskydd är även kallat för formskydd och den rättsliga termen är mönsterskydd. Detta skydd innebär ett skydd för utseendet och formen av en produkt. Genom ett designskydd kan ett företag hindra andra företag från att använda samma design, samt från att tillverka, sälja, importera kopior av den designskydäade produkten. En ansökan om designskydd ska bli inlämnad till Patent och registreringsverket och skyddet gäller i 5 år, med möjlighet till förlängning (max 25 år).
Emission innebär utgivande av värdepapper och är ett sätt för ett aktiebolag att öka sitt kapital. Det är vanligt att ett aktiebolag genomför en så kallas nyemission, genom att ge ut nya aktier som personer kan köpa. Det är styrelsen som beslutar om emission av nya aktier och en anmälan ska ske till Bolagsverket. En nyemission av aktier innebär att antalet aktier blir fler, vilket kan leda till utspädning, som innebär att varje aktie motsvarar en mindre det av aktiebolaget än före emissionen.
Enskild egendom är all egendom som inte är gifta makars gemensamma egendom (giftorättsgods). Vid en bodelning på grund av skilsmässa eller ena makens dödsfall, ska allt förutom enskild egendom bli delat lika mellan parterna. Aktieägare bör därför alltid göra sina aktier till enskild egendom genom ett äktenskapsförord, för att förhindra att aktierna blir delade vid en eventuell framtida bodelning.
Exklusivitet innebär en form av ensamrätt. Det är vanligt att avtal innehåller ås kallade exklusivitetsklausuler. Genom en exklusivitet, kan en part exempelvis ha ensamrätt till att sälja produkter inom ett visst angivet område, eller under en viss angiven tid. Exklusivitetklausuler är vanliga även inom förhandlingar, och innebär då att ingen annan får förhandla med en part om en viss sak inom en viss tid, förutom den part som har fått exklusivitet. Den part som bryter mot en sådan klausul, gör sig skyldig till avtalsbrott och då kan konsekvenserna variera. Ofta har parterna även avtalat om konsekvenserna av avtalsbrott i avtalet.
Fusion betyder kort sagt att två eller flera företag blir till ett företag. Fusion är motsatsen till fission. Fusion innebär en sammanslagning av olika företag och det sker genom att samtliga tillgångar och skulder övergår till ett bolag och att ägarna i det överlåtande bolaget får ersättning. Efter en fusion, ska de sammanslagna företagen bli fortsatt bedrivna som ett bolag. Fusion är särskilt vanligt mellan ett moderbolaget och helägt dotterbolag.
Fission betyder att ett företag blir uppdelat till två eller flera bolag, genom att andra bolag tar över det delade företagets skulder och tillgångar. Fisson är motsatsen till Fusion. Både fusion och fission måste bli registrerat hos Bolagsverket.
GDPR är en förkortning för EU:S dataskyddsförordning – General Data Protection Regulation. Dataskyddsförordningen gäller inom hela EU och även i Sverige. Alla företag, organisationer och myndigheter har en skyldighet att följa lagen vid all sin behandling av personuppgifter. Detta innebär exempelvis att alla företag måste ha en dataskyddspolicy (gärna publicerad på webbplatsen), en registerförteckning, olika interna rutiner m.m. GDPR innebär kort sagt att privatpersoner har rätt att bestämma över sina personuppgifter och rätt att få reda på hur ett företag behandlar personuppgifterna, till vilket syfte, vart de finns sparade ovh varför de blivit lagrade samt behandlade.
En gäldenär är en person som är en låntagare och som har en skuld till någon annan. En skuld består normalt i pengar, men kan även bestå i varor eller tjänster. Både företag och privatpersoner kan vara gäldenärer.
Borgenär är den person som har lånat ut pengar till en gäldenär, eller den person som har rätt att ta emot betalning för en skuld från en gäldenär. Borgenärer kan nämligen i vissa fall, genom så kallade löpande skuldebrev, överlåta sina rättigheter till en skuld till en ny borgenär. Både företag och privatpersoner kan vara borgenärer.
En borgensman är en person som ”går i borgen” för en gäldenär. Detta innebär att en borgenär tar på sig ansvaret och skyldigheten att betala gäldenärens skuld till borgenären, om gäldenären inte skulle betala skulden. Ofta utgör en borgensman en extra säkerhet för en borgenär, eftersom borgenären då har rätt att kräva betalning för skulden från två olika personer.
Ideell skada är en typ av personskada, som normalt är svår att mäta i pengar. Det kan vara skada i form av tid, sveda och värk eller annat men som den skadelidande blivit orsakad, exempelvis på grund av kränkning eller psykiskt lidande. Ideell skada är motsatsen till ekonomisk skada. Ofta sker ersättningen för ideell skada enligt schablonbelopp.
Ekonomisk skada är en typ av sakskada och är normalt enklare att värdera i pengar. Exempelvis kan den som orsakats ekonomisk skada få ersättning motsvarande det skadade föremålets värde. Vanliga exempel på ekonomiska skador är sjukvårdskostnader, inkomstförluster eller andra utgifter till följd av skadan.
Indirekta skatter är ett samlingsbegrepp för skatter som ska bli betalda till staten. Exempel på indirekta skatter är: moms (omsättningsskatt) och punktskatter, såsom skatt för tobak, alkohol, lotterier, reklam m.m. Dessutom räknas arbetsgivaravgiften som en indirekt skatt. Dessa skatter är kallade för indirekta skatter eftersom de blir ”inbakade” i det pris någon betalar för en vara eller tjänst.
Konkurrensförbud är vanliga inom olika typer av avtal, och innebär ett förbud mot att exempelvis bedriva konkurrerande verksamhet. Det kan även innebära ett förbud mot att anta anställning, styrelseuppdrag eller på annat sätt engagera sig med konkurrerande verksamheter. Ett konkurrensförbud bör gälla i maximalt 2 år efter ett avtals upphörande, för att inte riskera att bli jämkat vid domstol. Konkurrensförbud kan vara formulerade på olika sätt. Det är särskilt viktigt att tydligt definiera vad ”konkurrerande verksamhet” omfattar och avser. Exempelvis kan det röra sig om verksamheter inom samma bransch, som säljer samma eller liknande varor/tjänster, inom ett visst geografiskt område osv.
En konsument är en fysisk privatperson, som handlar från en näringsidkare för privata ändamål. Juridiska personer är därför aldrig konsumenter i lagens mening. För konsumenter gäller tvingande lagstiftning, såsom konsumentköplagens och konsumenttjänstlagen och ett företag får inte tillämpa sämre villkor till en konsument än de som förskrivs i lagen. Exempelvis är det inte tillåtet att avtala bort reklamationsrätten eller att erbjuda sämre villkor för ångerrätt än vad som framgår av hem och distansköpslagen.
Näringsidkare är vad vi i vardagligt språk kallar för företagare. En näringsidkare kan vara både en fysisk eller juridisk person, som handlar för ändamål som hör till den egna näringsverksamheten. Ett företag är en näringsverksamhet, om det är av ekonomisk art som blir bedrivet yrkesmässigt, med viss omfattning och varaktighet. Dessutom ska verksamheten ha ett vinstsyfte, och kan bestå av olika bolagsformer. Viktigt att påpeka är att en näringsidkare har en starkare ställning än en konsument, och därför finns lagar som skyddar konsumenten.
Laga förfall innebär ett giltigt skäl för frånvaro, exempelvis plötslig sjukdom som kan bli styrkt genom läkarintyg. Det kan även bero på annan oförutsedd omständighet. Arbete eller semester är dock inte att anse som laga förfall. Om en person måste närvara vid något obligatoriskt, såsom en domstolsförhandling eller ett edgångssammanträde, är det viktigt att genast anmäla laga förfall.
Laga kraft innebär att ett beslut eller en dom är gällande och att det inte längre är möjligt att överklaga domen. En dom har även vunnit laga kraft genast, om domen inte går att överklaga.
Lön är den ekonomiska ersättning en anställd person får för utfört arbete från sin arbetsgivare.
Arvode är den ekonomiska ersättning som någon får för tillfälligt och tidsmässigt begränsat arbete, utanför ett anställningsförhållande. Exempelvis får konsulter och styrelseledamöter arvode, och inte lön. Arvode är ofta en höre summa än lön, eftersom arvode ska täcka skatt, sociala avgifter osv. medan dessa skatter blir betalda av arbetsgivaren innan lönen blir utbetald. Arvode blir dessutom fakturerat till företaget, som ska betala arvodet för det utförda tillfälliga arbetet.
En offert är ett bindande skriftligt anbud som ofta innehåller information om erbjudet pris samt villkor för en vara eller tjänst. När en kund tagit emot en offert, är säljaren bunden till offerten fram till dess att giltighetstiden löper ut. Kunden ska besvara en offert inom den så kallade acceptfristen, och har rätt till ”skälig betänketid” om offerten inte innehåller något slutdatum. Bedömningen om vad som anses vara en skälig betänketid varierar, beroende på offertens omfattning. Därför är det bra att skriva ett slutdatum för offerten, som kunden ska förhålla sig till. Om offerten inte blivit besvarad inom giltighetstiden, är säljaren därefter inte bunden till offerten.
Oren accept innebär att mottagaren av ett anbud (erbjudande) accepterar det, men med förändrade villkor. Detta innebär i sin tur att mottagaren då lämnar ett nytt anbud till motparten. Den part som först lämnade anbudet, blir därmed inte längre bunden av sitt första anbud, utan ska nu ta ställning till det nya anbudet som kommit till genom den orena accepten. Ett exempel på detta är följande: En säljare erbjuder Kim att köpa en bil för 10 000 kr (anbud). Kim säger till säljaren att Kim vill köpa bilen för 8 000 kr istället (oren accept = nytt anbud). Säljaren ska nu ta ställning till Kims anbud, och är fri att välja att acceptera anbudet, ändra anbudet, eller neka anbudet.
Ren accept är motsatsen till oren accept. En ren accept innebär att ett anbud accepteras i sin helhet, utan att bli förändrat. Om Kim i exemplet ovan hade tackat ja till att köpa bilen direkt för 10 000 kr som var säljarens ursprungliga anbud, har accepten skett genom en ren accept.
Principalansvar innebär att någon har ett skadeståndsansvar för någon annan. Exempelvis har vårdnadshavare principalansvar över sina barn, och arbetsgivare över sina anställda. En arbetsgivare är normalt ansvarig för skador som en anställd orsakar genom oaktsamhet i tjänsten, om inget annat avtalats i exempelvis ett anställningsavtal. Detta gäller dock inte om en företagare anlitar en annan självständig företagare, exempelvis en konsult, för att utföra ett visst arbete.
Patent och registreringsverket (PRV) är den myndighet i Sverige som arbetar inom immaterialrättens område. Hos PRV kan man ansöka om varumärkesskydd, designskydd, patent m.m.
Reklamation innebär ett klagomål på en köpt vara eller tjänst, på grund av upptäckt fel eller brist. Både näringsidkare och konsumenter har rätt att reklamera en vara eller tjänst. Konsumenter har 3 års reklamationsrätt och näringsidkare (företag) har 2 års reklamationsrätt. Det är viktigt att inkomma med reklamationen inom den tidsfrist som gäller, och en rekommendation är att alltid reklamera skriftligen, för att kunna bevisa när reklamationen blev gjord.
Ställningsfullmakt är något en person får genom sin anställning. Fullmakten innebär en rätt att företräda någon annan, exempelvis arbetsgivarens företag. Denna typ av fullmakt behöver inte vara skriftlig, utan är istället underförstådd och ingår i anställningen. En ställningsfullmakt innebär kort sagt att anställda har rätt att ingå juridiskt bindande avtal för företagets räkning, därför är det viktigt att arbetsgivare är tydliga med vilka avtal de anställda får ingå respektive inte får ingå.
Ett krav för att få ett varumärke registrerat av Patent- och registreringsverket, är särskiljningsförmåga. Det avser att varumärket måste särskilja varor ett tjänster från ett visst företag från ett annat företags. Med andra ord måste varumärket ha något slags särdrag, antingen i sig självt, eller som har uppkommit genom användningen av varumärket.
Ångerrätt innebär att en köpare kan ångra sitt köp inom en viss tid. Konsumenter har inte rätt till ångerrätt vid köp som sker i en fysisk butik, om inte butiken frivilligt erbjuder ångerrätt. Däremot har konsumenter normalt 14 dagars ångerrätt vid köp som sker på distans, enligt hem och distansköpslagen. Dock finns många undantag enligt lagen, exempelvis gäller ångerrätt inte för elektroniska varor (tex. e-bok), livsmedel som snabbt försämras eller varor som tillverkats efter beställning och som har en tydlig personlig prägel. Juridiska personer har ingen lagstadgad ångerrätt i någon lag.
En återförsäljare är en person som säljer och köper varor i eget namn. En återförsäljare kan exempelvis köpa produkter från en leverantör eller grossist, och sedan sälja dem vidare under sitt eget namn och varumärke i sin egen butik. En återförsäljare äger de varor som denne köper för att sälja vidare. Det finns ingen särskild lag som gäller för återförsäljare, istället gäller olika lagar, såsom avtalslagen, köplagen osv.
En handelsagent är däremot en person som köper och säljer varor i någon annans namn och alltså inte för sin egen räkning. En handelsagent har rätt att ingå avtal och binda en annan person till avtal. Detta innebär också att en handelsagent inte äger varorna denne köper eller säljer, för någon annan. Kort sagt kan en handelsdagens sägas vara som en förlängd arm, åt en huvudman. Lagen om handelsagentur gäller för handelsagenter.
Öppet köp innebär att en köpare får rätt att lämna tillbaka en köpt vara och att få tillbaka sina pengar. Detta är ingen lagstadgad konsumenträttighet och det är helt frivilligt för företag och butiker att välja om de vill erbjuda öppet köp till sina kunder, eller inte. Butiker som väljer att erbjuda öppet köp kan även själva bestämma villkoren, exempelvis att en produkt ska vara i obruten förpackning eller om prislappen ska vara kvar osv. Bestämmelser om öppet köp kan därmed skilja sig mycket mellan olika butiker.
B2B står för Business to Business och innebär att ett företag säljer varor/tjänster till ett annat företag.
B2C står för Business to Consumer, och innebär att ett företag säljer varor/tjänster till konsumenter (privatpersoner).
Content marketing betyder innehållsmarknadsföring på svenska, och är en marknadsföringsmetod. Genom content marketing kan ett företag vinna kundernas förtroende och lojalitet samt attrahera nya kunder. Syftet med content marketing är att skapa innehåll i sin riktade marknadsföring, som är relevant, intressant och som ger ett värde till målgruppen. Denna metod främjar även varumärket och är en långsiktig process.
Cookies, även kallat för kakor på svenska, är en textbaserad datafil som kan lagras i din dator. Många webbplatser använder cookies, för att bland annat förbättra användarupplevelsen. När en användare accepterar cookies, går det snabbare att ladda upp webbplatsen nästa gång användaren besöker den från samma enhet, eftersom datorn minns bilder och liknande från föregående besök. Genom cookies kan statistik och besökarnas navigation genom webbplatsen spåras.
CRM står för Customer Relation Management och kan på svenska översättas till ”kundvård”. Det finns en mängd olika CRM-system, som gör det enklare för företag att styra, förvalta och administrera kunder och kundrelationerna, vilket kan bidra till bättre och långsiktiga relationer med kunderna. Ofta innehåller sådana system även kopplingar till sälj- och affärssystem.
Distribution innebär att förmedla eller sprida varor/tjänster. En distributör, även kallad grossist, fungerar som en slags mellanhand som arbetar med att köpa/sälja varor till sina kunder, som ofta utgörs av andra leverantörer eller återförsäljare.
Grafisk profil Grafisk profil är företagets profil som blir visad utåt mot marknaden och kunderna. Profil är ett begrepp som avser det företaget vill förmedla. Exempelvis är logotyp, färger, font och informationen företaget förmedlar i kommunikationen utåt en del av den grafiska profilen. Det kan ske bland annat genom företagets hemsida, sociala medier och i marknadsföring.
Ett företags grafiska profil består normalt av företagets logotyp, val av färger, typsnitt och andra bilder eller element som blir använda i den visuella kommunikationen, främst genom marknadsföring och företagets sociala medier och hemsida.
Influencer marketing är en engelsk term som står för marknadsföring som sker genom influencers. Influencers är personer som är kända och som har ett inflytande över människor. En influencer arbetar tillsammans med företag och marknadsför företagets produkter och/eller tjänster via sina kanaler.
Konvertering innebär att en användare integrerar med exempelvis en annons eller din hemsida och sedan gör något av värde, exempelvis genom att köpa en produkt/tjänst eller kontakta dig. Vid betald marknadsföring är det bra att sträva efter att ha så hög konvertering som möjligt, eftersom det innebär fler potentiella kunder som visar sitt intresse.
Ett lead betyder en potentiell kund. Normalt anses ett lead vara en person som blivit kontaktad av ett företag tidigare och som eventuellt kan bli en kund till företaget. Leads kan bli nådda genom annonsering eller genom att en säljare kontaktar dem.
MFL är en förkortning för Marknadsföringslagen. All marknadsföring av fast egendom, arbetstillfällen, tjänster och produkter måste ske i enlighet med lagen. Marknadsföring får inte vara jämförande, aggressiv, vilseledande eller innehålla bristfälligt innehåll som exempelvis utesluter viktig information. Företag som bryter mot lagen kan tvingas betala en så kallad marknadsstörningsavgift som är lägst 10 000 kr och högst 10 000 000 kr.
Marknadssegmentering innebär att dela upp marknaden i mindre delar, så kallade segment. De fyra variabler som ofta används inom marknadssegmentering är kallade för: demografiska, geografiska, beteendebaserade och psykografiska. Syftet med marknadssegmentering är att identifiera målgrupper och planera marknadsföringen utifrån olika faktorer.
Sökordsanalys är en av de många olika tekniker som används inom SEO, som företag kan använda för att identifiera sökord som personer använder för att söka efter något på webben. Syftet med sökordsanalys är att söka efter relaterade eller alternativa söktermer till de söktermer som dina besökare hittar din webbplats med eller de sökord som du vill att din webbplats ska synas på.