JuridikKöprätt

Distansavtalslagen

Distansavtalslagen heter i sin fulla benämning Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Allt fler företag blir digitala och säljer sina produkter eller tjänster via internet. Därför är det viktigt för företagare att känna till bestämmelserna i denna lag.

Denna lag innehåller bestämmelser om konsumentskydd och ger konsumenter rätt att bland annat ångra ett köp inom 14 dagar. Detta gäller om köpet skett på distans, exempelvis via telefon, internet eller TV-shop och det inte föreligger undantag enligt lagen.

Distansavtalslagen gäller enbart för konsumenter. Lagen gäller alltså inte för köpare i egenskap av företag eller enskilda firmor, som handlar inom ramen för sin verksamhet.

Det är inte möjligt för företag att avtala bort eller att avtala om sämre villkor än vad distansavtalslagen föreskriver. I sådana fall blir ett avtalsvillkor som är till nackdel för konsumenten, i jämförelse med bestämmelserna i denna lag, utan verkan mot konsumenten.

Information till konsumenten

Företagare är enligt lagen skyldiga att informera konsumenten om en mängd olika saker, innan ett avtal ingås. Bland annat information om varan eller tjänsten, priset, fraktkostnader, information om reklamation (hur reklamation ska ske och när), avtalstid, uppsägningsvillkor, regler om ångerrätt m.m. Företaget ska lämna informationen på ett klart och begripligt sätt enligt lagen.

Skriftlighetskrav vid telefonförsäljning

Om försäljning sker via telefon genom att företaget ringer upp konsumenten, finns ett så kallat skriftlighetskrav i distansavtalslagen. Enligt kravet är ett ingått muntligt avtal ogiltigt, om det inte skriftligen efter samtalet har blivit godkänt av konsumenten. Detta innebär att företaget skriftligen måste lämna sitt anbud till konsumenten, och att konsumenten skriftligen måste godkänna anbudet. Detta är även något som konsumenten måste bli informerad om.

Undantag enligt distansavtalslagen

Lagen innehåller en hel del undantag för när ångerrätten inte gäller. Exempelvis framgår det av lagen att ångerrätt inte gäller om det pris som konsumenten sammanlagt ska betala understiger 400 kronor.

Dessutom gäller inte ångerrätten för avtal som avser:

  • en tjänst som har blivit fullgjord, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar bli utförd och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har blivit fullgjord,

  • en vara som har blivit tillverkad enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,

  • digitalt innehåll som blir levererat på något annat sätt än på ett fysiskt medium, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att leveransen blir påbörjad och gått med på att det därigenom inte finns någon ångerrätt,

  • en vara som snabbt kan bli försämrad eller bli för gammal,

  • en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan bli återlämnad på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har blivit bruten av konsumenten,

  • kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan liknande fritidsaktivitet, servering, catering eller någon annan liknande tjänst, om näringsidkaren ska tillhandahålla tjänsten på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod.

Här kan du läsa hela distansavtalslagen (Länk till riksdagens hemsida).

Skribent: Företagsforumet.

Läs fler inlägg om juridik

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg: