FöretagandeFörsäljning

3 orsaker till att företag förlorar kunder

Här kan du läsa om 3 orsaker till att företag förlorar kunder eller till att kunder inte återkommer. Ett företag behöver intäkter för att vara lönsamt och hållbart. Därför kan det vara bra att analysera om någon av dessa tre orsaker leder till att företaget förlorar kunder eller att de inte återkommer.

3 orsaker till att företag förlorar kunder

 

Kunden är missnöjd med hur de blivit bemötta

En stor anledning till varför många kunder inte återkommer eller väljer att inte handla från företaget i det första skedet, är på grund av bemötandet. I Sverige är det också vanligt att kunden inte säger någonting om hur denne upplevde bemötandet om det var dåligt. Detta kan göra det svårt för företaget att veta att det är anledningen till varför kunden inte väljer att anlita företaget eller inte återkommer. Ett sätt för företag att kunna ta reda på det, är genom att behöva anstränga sig. Exempelvis genom att fråga kunderna om vad de tycker om bemötandet och hur de tycker att företaget kan förbättra det.

Dålig kvalité på produkten eller utförandet av tjänsten

Om kunden tycker att produkten eller utförandet av tjänsten inte håller den förväntade kvalitén, finns det en risk att de inte återkommer. Ju bättre service och bemötande kunden har fått, desto större chans är det att kunden återkommer. Detta kan även gälla även fast kvalitén inte varit som kunden förväntat. Det kan vara bra för företag att ständigt få feedback från sina kunder, för att kunna utveckla företaget och produkten/tjänsten ytterligare. Kunder uppskattar också ofta att få ge feedback, speciellt när de känner att företaget faktiskt har deras åsikter i beaktande.

För högt pris i förhållande till förväntningarna

Den tredje orsaken till att företag kan förlora en kund, är om kunden tycker att priset är för högt. Om kunden tycker att det är för dyrt, kan det hända att de vänder sig till någon annan.

Kunder kan givetvis välja att köpa produkten/tjänsten även fast det är dyrt. Men om kunden inte tycker att priset matchar förväntningarna på produkten eller tjänsten, finns en risk att de blir missnöjda och inte återkommer. Om en person exempelvis köper dyra kläder med förväntningen att kvalitén ska vara bättre och att de har en längre livslängd än billigare kläder. Ifall kläderna sedan går sönder betydligt snabbare och enklare än förväntat, kan kunden bli missnöjd. Kunden blir nog främst besviken för att det var ett högt pris i förhållande till förväntningarna av kläderna. 

Det är viktigt att ha ett rimligt pris i förhållande till det man säljer. Som företagare är det viktigt att veta sitt värde och att inte heller ha ett för lågt pris. Det är bra att hitta en balans.

Bra service och gott bemötande

Kom ihåg att bra service och ett gott bemötande, kan vara den avgörande skillnaden mellan att förlora kunden eller inte. Om produkten eller tjänsten inte når förväntningarna, eller om priset är för högt men bemötandet väldigt bra, kan det få kunden att ändå köpa och återkomma. Ett bra bemötande, är alltid bra.

Mer information

Här kan du läsa mer om varför företag misslyckas enligt Marc Cuban.

Skribent: Företagsforumet.

Läs fler inlägg om ekonomi

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg: