Kommunikation är en viktig del för att organisationer ska fungera
Kommunikation är en viktig del för att organisationer ska fungera och detta gäller från ledningsnivå till anställda och vice versa. Ledningen sätter upp mål som de kommunicerar till cheferna. Därefter ska cheferna uppnå målen med hjälp av medarbetarna. Därför är det bra om medarbetarna också känner till vilka mål de ska stäva efter att uppnå, vilket cheferna behöver kommunicera. En ledare behöver kunna kommunicera väl. En bra ledare brukar vara bra på att förmedla sina visioner och vilken förändring det kommer innebära.
Kom ihåg att kommunikation är en viktig del för att organisationer ska fungera som bäst
Kommunikation är viktigt genom hela organisationen, inte bara för ledningen och cheferna. De medarbetare som talar med kunder har också en viktig roll hos företag. Cheferna behöver kommunicera relevant information internt, för att de ska kunna sköta sitt arbete på bästa möjliga sätt. Dessutom är det viktigt att de kan kommunicera uppåt i hierarkin också, om de har frågor eller om något är oklart. Detsamma gäller för chefer som kan behöva kommunicera upp till ledningen om det uppstår problem eller liknande.
En positiv företagskultur inkluderar att medarbetare ska ha möjlighet att fråga varandra om de är osäkra på något. Det skapar en sorts trygghet och kan få medarbetarna att prestera bättre. Det behöver inte bara vara uppåt eller nedåt i en hierarki, utan även på samma nivå. En medarbetare kanske är bättre på en specifik sak och då är det bra om de delar in kunskap med varandra genom att hjälpa varandra, istället för att inte våga fråga varandra om hjälp. Två bra begrepp att förstå om kommunikation inom organisation är hierarki och nätverk.
Servicesektorn expanderar och kommunikation utgör en central del av service
Servicesektorn expanderar och kommunikation utgör en central del av service. Bra service kan också vara en konkurrensfördel samt en anledning till att kunder återkommer eller väljer ett specifikt företag. Stora företag satsar ofta stora resurser på att skapa en så god service som möjligt. Exempelvis genom att erbjuda utbildningar till anställda och ständigt fråga om feedback från kunder för att kunna förbättra sina processer. Alla företag bör satsa på en utmärkt service och det kan också höja vinstmarginalerna. Många kunder är nämligen redo att betala mer om servicen är bättre.