Inte alltid bäst att vara först på marknaden

Det är inte alltid bäst att vara först på marknaden med en produkt eller tjänst. Många stora världskända företag var inte först med sin ide. Vissa som vill starta företag söker efter konkurrenter och ger upp på grund av att det finns konkurrens. Konkurrens betyder efterfrågan, vilket är positivt. Däremot är det viktigt att analysera vilka konkurrenterna är. Om det är stora företag med väldigt stora resurser, kan det vara svårare att konkurrera. Det innebär inte att det är omöjligt, men det är ofta en längre uppförsbacke. 

Inte alltid bäst att vara först på marknaden 

Den första av de fem (5) grundpositionerna på marknaden är att vara först. Däremot kan det medföra stora kostnader såsom att behöva utbilda marknaden om att det finns ett behov. Den som är först, begår ofta många misstag som det kan vara enkelt att se i efterhand och därmed inte begå själv. I början av 2000-talet var det andra än dagens kända mobilföretagen som var världsledande.

Det finns företag som tar sig in i väldigt mättade branscher men ändå gör succé. Det kan vara så att företaget har en bättre marknadsföringsstrategi, bättre service eller är mer hållbara. Med andra ord handlar det inte om att vara först på marknaden. Det är bra att analysera sin marknad först och inom vissa marknader är det ett fåtal stora aktörer som har de största marknadsandelarna. Därmed kan det vara svårare att få exempelvis en bra plats hos återförsäljare som ofta har bra relation med de stora företagen. Vid sådana fall kan det vara bättre att sälja direkt till sina kunder, genom direktförsäljning. 

Lärdomar från misstag

Företagare lär sig av sina egna misstag. Dessutom kan det vara bra att lära sig av andras misstag också, för att inte begå dem själv. Genom att analysera sina konkurrenter går det att se vad de gör bra respektive dåligt. Därefter kan ett nytt företag försöka göra det ännu bättre. Även fast en aktör är marknadsledande går det att skapa sin egen kategori. Med andra ord en egen nisch inom samma kategori. Det kan till och med vara bättre, eftersom det ofta är dåligt att försöka nå ut till en för bred målgrupp. Marknadsföringen blir svårare och ofta dyrare. Därför kan det vara bättre att se vart det finns efterfrågan på marknaden och försöka vara bättre än konkurrenterna. 

Fler inlägg om företagande

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg: