FöretagandeProblemhantering

Vad är kommunikation?

Kommunikation är ett sätt att förmedla, överföra eller vidaresända information/ett budskap till någon. Det handlar inte enbart om att prata eller skriva med någon. Kommunikation består av många komplexa processer. Exempelvis sker det även genom kroppsspråket, betoningen av orden och takten man säger något på (någon som är stressad kan exempelvis ha tendens att prata fortare än vanligt).

Kommunikation vid problemhantering

Kommunikation är en grund för handling och är en viktig del av problemhantering som berör flera parter. Dålig kommunikation kan bland annat leda till missförstånd, osäkerhet, fler problem m.m.

Inom ett företag är kommunikationen mellan styrelse, chefer och medarbetare otroligt viktig. Framförallt när det gäller delegering av arbetsuppgifter och att utföra arbete mot gemensamma mål. Något som blivit dåligt kommunicerat kan leda till missförstånd, förvirring och mindre bra resultat. Med andra ord är kommunikationen en avgörande faktor till hur väl ett företag eller en organisation och de enskilda individerna kan prestera.

Kommunikationens utveckling

Kommunikationssätten utvecklas i takt med att samhället och tekniken utvecklas. Idag sker mycket av kommunikation genom olika digitala kanaler via datorer, telefoner och internet. Exempelvis genom sociala medier, olika kommunikationsplattformar med video, samtal osv.

Kommunikationstekniker och hur man förmedlar ett budskap varierar också beroende på hur man kommunicerar. När någon är med en person finns det fler uttryck som kan bli använda, såsom kroppsspråk, vilket inte går att förmedla på samma sätt vid samtal via telefon. Vid samtal via telefon är det istället tonläget som utgör en viktig roll i kommunikationen. Det är bra att studera tekniker för hur man kan använda olika tonlägen på bästa sätt, för att förmedla det man vill få kommunicerat med bäst resultat.

Sker kommunikation via videosamtal är ansiktsuttryck desto viktigare, eftersom det är främst ansiktet och överkroppen som syns vid ett videosamtal. Ansiktsuttryck förmedlar information som det undermedvetna registrerar som en del av det som kommuniceras. Därför är det positivt att alltid försöka träna på att bli en bättre talare och lyssnare.

 

Skribent: Företagsforumet.

Läs fler inlägg om digitalisering

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg: