Fördelar och nackdelar med att sälja via återförsäljare

Det finns både fördelar och nackdelar med att sälja via återförsäljare. Många företagare ser inte nackdelarna, som faktiskt kan vara helt avgörande för framgången hos ett företag. Det finns till och med många företag som går i konkurs eftersom de får för stora ordrar från återförsäljare. Idag finns det stora möjligheter för företag att sälja och marknadsföra sitt företag, produkt eller tjänst direkt till sina kunder. Därför är det bra att analysera om det är det bästa alternativet att sälja via en återförsäljare eller inte. 

Fördelar och nackdelar med att sälja via återförsäljare 

Fördelar 

  • Fler säljkanaler 

En återförsäljare är en säljkanal och det innebär bland annat att det finns en möjlighet att sälja till fler köpare. En person som går in till en återförsäljare kanske har tänkt köpa något specifikt, men spontanköper något mer. 

  • Gratis marknadsföring 

Återförsäljaren marknadsför företagen som säljer sina produkter där. Dessutom finns det möjlighet att få ännu större marknadsföring om produkten säljer bra. Återförsäljare tänker på sina intäkter och marknadsför och placerar produkter i bra anslutningar som säljer bra. Marknadsföring brukar vara en stor löpande kostnad för företag och genom att få andra företag att marknadsföra produkten, kan marknadsföringskostnaden minska. 

  • Vara tillgänglig på flera platser 

Om en person vill köpa en produkt och den inte finns tillgänglig  kan det resultera i att personen inte köper produkten. Det är en av de 4 P i marknadsföringsmixen som beskriver olika konkurrensmedel som företag kan ha. Ett av dem är att vara tillgänglig på platser där konkurrenterna inte är. 

Nackdelar 

  • Lägre vinstmarginaler 

En återförsäljare behöver också tjäna pengar. Det innebär att om en produkt kostar 50 kr för en slutkonsument, köper återförsäljaren den för kanske 25 kr. Om företaget därför säljer direkt till sina kunder, får de högre marginaler. Vinstmarginal på en produkt är intäkten – kostnaden. Ju lägre vinstmarginaler, desto mindre pengar har företaget till marknadsföring för att fortfarande kunna vara lönsamma. 

  • Kan innebära stora utlägg 

Det är inte alltid så att återförsäljare betalar för produkterna innan de har blivit sålda. Istället kan det vara så att en återförsäljare gör en stor beställning och därför behöver företaget finansiera det. Därefter måste företaget vänta på att produkterna blir sålda innan de kan få tillbaka pengarna. Om en annan återförsäljare gör en stor beställning också innan företaget har hunnit få betalt från den första, kan det leda till en konkurs. Med andra ord kan för mycket försäljning medföra negativa konsekvenser. 

  • Mindre kontroll över försäljningen 

Ett företag som säljer direkt till sina kunder, har större kontroll. Exempelvis kan ett företag som säljer via återförsäljare ha bra försäljning, men om en av återförsäljarna som är en stor kund avslutar samarbetet, kan det medföra stora problem. Det kan leda till att företaget behöver säga upp personal eftersom intäkterna minskar, men kostnaderna för personal kvarstår. I och med att intäkterna är beroende av återförsäljare, har företaget mindre kontroll över sitt öde.