FöretagandeFörsäljning

Strategier snabbmatsrestauranger använder för merförsäljning

Det finns flera strategier snabbmatsrestauranger använder för merförsäljning. Många spenderar ofta mer än de tänkt sig när de köper snabbmat. Fokuset för en snabbmatsrestaurang är att ha hög servicehastighet. Begreppet ”fast food” har funnits i engelska ordböcker sedan början av 1950-talet. Snabbmatsrestauranger fokuserar mycket på olika erbjudanden. Exempelvis genom att ge ut kuponger och menyer. Det skiljer sig ofta mycket när det gäller menyn tillhörande snabbmatsrestauranger och andra typer av restauranger.

 

Strategier snabbmatsrestauranger använder för merförsäljning

 

Riktad uppmärksamhet till vissa erbjudanden 

På en snabbmatsrestaurang är det vanligt att inte se alla möjliga val på de stora displayerna. På en A la carte restaurang är menyerna ofta simpla med alla val synliga. Men snabbmatsrestauranger fångar istället matgästens uppmärksamhet genom stora bilder på mat och klara färger. Priset för rätterna är ofta angivna i liten storlek. Syftet för snabbmatsrestaurangerna är att få matgästen att fokusera på de dyrare alternativen, genom att framhäva dem. 

De säljer också billigare alternativ på snabbmatsrestauranger, såsom snacks/sidorätter, mindre hamburgare eller liknande. Men menyn för sådana alternativ är oftast betydligt mindre och mindre synliga än dyrare alternativ. Detta sker för att hålla matgästens fokus på de dyrare alternativen. 

 

Menyer 

Skillnaden mellan vinstmarginalerna vid en beställning av separata varor, eller i meny, är oftast väldigt marginella. En sammansatt meny är ett vanligt sätt för merförsäljning. Det är också vanligt att matgäster beställer en meny och något ytterligare separat från menyn. För matgästen kan det mentalt kännas som om denne beställer mindre, genom att välja en meny och ett extra tillägg. Till skillnad från om matgästen skulle beställa varje enskild sak som ingår i menyn och ytterligare sidorätter. På snabbmatsrestauranger erbjuder de också uppgraderingar på dryck, pommes frites och liknande, vilket också är ett sätt för att generera merförsäljning. 

 

Synlig mat 

På snabbmatsrestauranger är det också vanligt att de har olika typer av snacks vid kassan, som ska locka impulsköp. Det kan vara en munk, kaka eller liknande och är ett sätt att försöka generera merförsäljning. När en person är hungrig och ser något gott att äta framför sig, ökar sannolikheten för ett impulsköp. 

 

Bilder på mat

Bilder på mat kan påverka vårt köpbeteende och göra oss mer hungriga och köpvilliga. På många snabbmatsrestauranger finns därför bilder på mat och annat som de säljer. Bilder är en viktig del för snabbmatsrestauranger i allmänhet. Här kan du läsa mer om hur bilder på mat kan påverka vårt köpbeteende och den växande marknaden av ”fake mat” i Japan. 

Jämför man helheten på menyn mellan en snabbmatsrestaurang och a la carte restaurang, är det vanligt att snabbmatsrestaurangerna gör menyerna förvirrande. Menyerna är oftast även enklare att läsa från matkön, ju närmare kassan matgästen kommer. Det kan leda till att gästen inte vet vad denne ska beställa, tills matgästen är framme vid kassan och gör impulsköp. 

 

Skribent: Företagsforumet.

Läs fler inlägg om ekonomi

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg: