FöretagandeFörsäljning

Merförsäljning av produkter i butik

Det finns olika sätt till merförsäljning i butik. Merförsäljning innebär att företaget får en kund att köpa mer än vad kunden tänkt sig. Det innebär dock inte att företaget måste sälja något direkt till kunden. Merförsäljning i butik kan också ske genom bra marknadsföring i samband med att kunden ska handla.

Exempelvis kan företaget placera en ny produkt på en synlig och trafikerad plats i butiken. Då kanske kunder blir intresserade och väljer att köpa den produkten också, vilket innebär en merförsäljning. Merförsäljning innebär kort sagt att kunder köper något mer än vad de hade planerat för.


Vanliga sätt till merförsäljning i butik

Smart placering av produkter

Det är vanligt bland stora möbelbutiker och liknande att kunderna måste gå igenom hela butiken, för nå fram till kassorna. Det ökar chansen till att kunderna köper något de finner på vägen dit. Genom att placera produkter strategiskt längst den väg kunderna behöver gå, kan företaget sälja produkter genom merförsäljning.

Vissa billiga produkter

En del matbutiker är kända för att ha vissa specifika billiga varor, vilket kan locka dit kunder. När kunderna väl är i butiken, köper de ändå fler varor som inte är billigare och som de kanske inte hade planerat att köpa. Många matbutiker placerar även billiga varor längst bort i butiken, för att kunderna ska behöva passera de övriga delarna. Intill kassor finns även andra strategiskt placerade produkter som kunden kan lägga i sin kundvagn, under tiden kunden står i kassakön.

Paketera produkter eller tjänster

Ett sätt att skapa merförsäljning, är att ge kunden ett bättre paketpris vid köp av flera produkter/tjänster. Det är viktigt att känna till sitt sortiment och veta vad som passar, för att lyckas med paketeringen. Detta är något som kunderna kan uppskatta, vilket i sådana fall innebär högre kundnöjdhet.

Analysera data och se vilka produkter som är populärast

Genom att analysera data och se vilka produkter som exempelvis säljer bäst och som blir sålda tillsammans, kan butiker placera produkterna på ställen där personer passerar och i anslutning till varandra. Olika platser i butiker, är olika bra och får olika mycket trafik. För att uppnå merförsäljning i butik, är det viktigt att placera produkterna på rätt plats och att använda data är bättre än att gissa sig fram.

Låta kunder testa något nytt

Genom att låta kunder smaka, känna eller testa på något nytt, ökar chansen för att de spontant köper produkten ifråga.
 

Rabatter vid storköp

Många företag ger rabatter vid storköp. Det är framförallt vanligt att matbutiker skickar rabatter och bonusar till medlemmar eller som reklam till andra.

Ett sätt som företag länge har använt för att försöka få till merförsäljning är att erbjuda ytterligare en produkt till halva priset, vid köp av de båda produkterna. Dvs. Köp 2 och få 50% rabatt på den billigaste varan. En annan liknande variant är: köp 3 och få den billigaste på köpet (3 för 2).

Medlemskap

Olika företag kan ha olika typer av medlemskap som kan vara till hjälp för att genera merförsäljning. Exempelvis får företag ofta tillgång till kundens e-postadress genom medlemskapet och kan då skicka riktade erbjudanden. Det är möjligt att genom medlemskapet att se vilka produkter som medlemmarna gillar och då kan företaget anpassa marknadsföringen efter det.

Olika vanliga frågor som butiker frågar kunder för att generera merförsäljning i butik

Genom att personalen frågar kunder om de behöver något som är relaterat till kundens köp, är det större chans att kunderna köper det som presenteras, än annars.

Exempel på vanliga frågor som kan leda till merförsäljning i butik:
– Vill du köpa en dricka för 10 kr extra?
– Vill du köpa en till? Just nu har vi en kampanj där du kan köpa den andra för halva priset.
– Behöver du X (tillbehör till den köpta varan)?

Olika tekniker för merförsäljning

Det finns många sätt som kan bidra till merförsäljning. Varje företag behöver känna till sin marknad, sin kundkrets och vad som passar för företaget. Genom att testa olika metoder, kan företaget analysera resultatet och därefter finslipa sitt arbete med merförsäljningen.

Skribent: Företagsforumet.

Läs fler inlägg om marknadsföring

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg:

Företagsforumet

Företagsforumet.se tillhör juristbyrån Digitala Juristerna som arbetar med att skriva och granska avtal till fasta priser (Prislista). Denna webbplats skapades för att sprida intressant och nyttig information som är bra för företagare att känna till. Som företagare är det dessutom viktigt att hålla koll på gällande lagar, regler och krav. Om du i egenskap av företagare har frågor om avtal eller behöver hjälp med att skriva eller granska avtal, kan du kontakta Digitala Juristerna. Öppet: Mån-Sön: 09:00-20:00. E-post: kontakt@digitalajuristerna.se. Telefon nr: 08-81 66 33. Följ Digitala Juristernas sociala medier för att ta del av mer utbildande information om juridik, bland annat inom ämnena avtalsrätt och GDPR: Instagram och LinkedIn.