EkonomiInternationell ekonomi

E-marknad

En E-marknad finns på internet och utgörs av olika digitala plattformar, där aktörer kan mötas för att ingå olika typer av affärer med varandra. E-marknaden har blivit allt större. Det är bland annat ett sätt att nå ut till en större marknad, utan att behöva befinna sig där geografiskt.
 

E-marknad på internet

Internet har haft en stor inverkan på samhället och det är ett bra verktyg för en global marknad. Idag kan konsumenter beställa en produkt direkt från en tillverkare med hjälp av en dator eller mobiltelefon, kopplad till internet. Tillverkaren kan befinna sig på andra sidan jorden, men genom en e-marknad kan köpare och säljare mötas på en digital marknad. Därefter blir den beställda produkten levererad hem till köparen.

Detta är en vanligare affärsmodell och resulterar i färre ”parter i distributionskedjan” vilket innebär högre marginaler för säljaren. Dessutom slipper företaget ha ett lager, en butik och personal i butiken, vilket sänker kostnaderna. Det är en av anledningarna till varför det ofta är billigare att beställa något från internet och få det levererat till sig, istället för att köpa samma vara i butik.
 

E-marknader i andra länder

Det finns olika faktorer som påverkar möjligheterna att lyckas sälja via e-marknader utomlands, som kan vara bra att tänka på.

I och med att e-marknaden berör flera marknader, måste också företaget anpassa sig efter de omkringliggande aktörerna på varje marknad. Exempelvis måste företaget beakta landets eller regionens lagar & regler, politik och ekonomiska läge m.m.

Det kan vara bra att anpassa sina betallösningar för att minska riskerna med att göra affärer med personer eller företag i andra länder. Exempelvis genom att ha en betalningsgaranti från din bank, begära förskottsbetalning, betalning mot remburs eller dokumentinkasso.

Här kan du läsa mer om vad en marknad är och vilka aktörer som påverkar den.

Olika marknader kan också ha olika kulturella skillnader, köpbeteenden, efterfrågan och utbud m.m. Det kan vara bra att känna till aktörerna på de marknader företaget vill nå ut till genom en e-marknad, som exempelvis en webbshop, som riktar sig till flera länder. Mode är något som kan skilja sig mycket mellan olika länder, vilket även kan innebära annorlunda köpbeteende.
 

Skribent: Företagsforumet.

Läs fler inlägg om ekonomi

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg: