InformationMarknadsföring

Differentiera sig från konkurrenter och vara annorlunda på marknaden

Det är bra att differentiera sig från konkurrenter och vara annorlunda. Det går att differentiera sig på många olika sätt. Genom att ha bättre marknadsföring, vara miljövänliga, bättre kundservice, högre kvalitet, billigare pris, värdesätter säkerhet och mycket mer. Det kan vara svårt att göra en lönsam och bra marknadsföring om företag har en för bred målgrupp. Genom att differentiera sig, blir målgruppen mer komprimerad. Exempelvis om företaget ska vara miljövänligare än sina konkurrenter, är detta en del av målgruppen. Istället för att rikta sig till alla personer som är mellan 18-30 år, kan företaget då istället rikta sig till personer som är mellan 18-30 år men som även värdesätter miljövänlighet högt. Därefter går det att tala till målgruppen på ett bättre sätt i marknadsföringen. 

Differentiera sig från konkurrenter och vara annorlunda 

Ett företag behöver inte vara först på marknaden för att bli störst. Det är inte alltid bäst att vara först. Ett nytt företag kan analysera styrkorna och svagheterna som andra företag har och därefter göra det bättre än dem. Dessutom kan det kosta att behöva utbilda köpare om att de har ett behov när ett företag är först med något. Det kan också vara fel tajming för produkten eller tjänsten, vilket kan leda till ett misslyckande. Ett företag kan istället skapa sin egen kategori, som är en av de fem positionsreglerna på marknaden. Den första är att vara först på marknaden, men som sagt är det inte alltid det bästa. Konkurrens kan istället vara positivt eftersom det innebär att det finns en efterfrågan.

Börja med att analysera konkurrenterna och se vilken kärnidentitet de har. Därefter är det bra för företaget att skapa sin egen kärnidentitet som differentierar sig från konkurrenterna. Bilindustrin är ett bra exempel för att beskriva hur företagen differentierar sig genom att utgå från sin kärnidentitet. 

  • Volvo satsar på säkerhet vilket kunder förknippar företaget med. 
  • Tesla satsar på lyxiga och miljövänliga bilar som är eldrivna. 
  • Rolls Roys som är kända för att vara lyxiga med mycket handgjort arbete. 
  • Toyota satsar på att bilarna ska hålla länge och vara bränslesnåla. 

Alla dessa företag har en kärnidentitet och det är vad som differentierar dem från konkurrenterna. Dessutom är det oftast anledningen till varför deras kunder väljer just det företaget. Vissa företag vill utvidga sin målgrupp, men eftersom kunder förknippar företaget med en kärnidentitet, kan det vara bättre att skapa ett nytt varumärke. Detta är bra för exempelvis ett företag som säljer bränslesnåla bilar, men som vill börja tillverka lyxbilar, såsom Toyota har gjorde genom det nya varumärket Lexus. I och med att lyx inte passar en del av imagen som Toyota hade byggt upp, skapade de istället ett Lexus som nytt varumärke.