InformationMarknadsföring

Marknadsföring i annorlunda tider

Marknadsföring är ett viktigt arbetsområde för företag. Här kan du läsa om olika tips och råd inom marknadsföring och om olika marknadsföringsåtgärder.
 

Är företaget redo att möta marknaden efter krisen?

Det är viktigt att se till att första veckorna efter krisen inte kommer att handla om panikåtgärder och stressade beslut i förut så viktiga frågor. När väl läget normaliserats, oavsett om det händer om 1 år, 6 månader eller rentav redan efter sommaren, behöver man ha en plan.

Om orderingången minskar och medarbetarna permitteras kan det vara en god idé att ta tag i vissa saker, exempelvis företagets marknadsföring. Förbered material som foto och film, sätt den nya grafiska profilen eller varför inte skissa på en ny webbplats om behovet finns?

Var redo för en hektisk period när vi åter är på fötter igen. Se till att ligga steget före era kollegor i branschen, som kanske inte har samma framförhållning som ert företag har. Det sägs att nedskärningar av marknadsföring under en period av 1 år tar minst 2 år att bygga upp igen!
 

Viktiga frågor att fundera kring:

  • Hur kommer företagets varumärke påverkas under tiden?
     
  • Vad kommer egentligen i kölvattnet av den rådande krisen?
     
  • Har kunder och leverantörer samma inställning till ert företag och era produkter?
     
  • Finns ni kvar i kundernas medvetande?
     
  • Ser leveranstider och volymmängder ut som innan krisen?

Hypotetiska frågor såklart och inget vi med säkerhet kan svara på, men viktigt att ha i åtanke om man väljer att strama åt marknadsföringsbudgeten och försvinna ifrån marknaden under en längre period.
 

Det sägs att nedskärningar av marknadsföring under en period av 1 år tar minst 2 år att bygga upp igen!


Se till att trots bistra tider utnyttja era befintliga kanaler i sociala medier (Facebook, LinkedIn, Instagram etc.). Berätta att ni fortfarande finns, uppdatera och utbilda kunder och leverantörer om era produkter och tjänster.

För hur som helst kommer inte era kunder att gå under jorden fullständigt och gömma sig under täcket utan vare sig telefon, dator eller andra kommunikationsmedel. De kommer mest troligt att fortsätta surfa på mobilen, läsa e-post, skanna flödet på Facebook och LinkedIn samt läsa morgontidningar.
 

Vad är mest kostnadseffektivt i tider som dessa?

Sociala medier
Att kommunicera genom sociala medier är gratis och känner man ett behov av att sponsra inlägg så är kostnaden liten sett till räckvidden man kan få.

E-post
Har företaget ett bra uppdaterat CRM så är kontakt via e-post ett ypperligt sätt att kommunicera med sina kunder.

Displayannonsering
Många mediehus har det tuffare nu då annonsintäkterna minskar, samtidigt ökar deras dagliga besökarskara då vi dessa tider söker efter mer information online. Det medför att priserna på onlineannonsering gått ner, vilket gör det till ett bra alternativ då bruset inte är lika stort för tillfället.

Håll kontakt med kunderna även om du inte kan vara där personligen. Svara på kundfrågor som företaget får från Messenger och Instagram direkt i Facebooks-sidans inkorg. Du kan enkelt skapa automatiska svar på vanliga frågor som öppettider och hur man beställer.
 

Tips på tre automatiska svar som du kan använda

  • Hej! Vi är redo att ta din beställning!
     
  • Ring oss eller skicka meddelande här.
     
  • Hej! Tack för ditt meddelande. Vår butik är stängd men vi tar emot beställningar online.
     

Bonustips

Sälj presentkort

Uppmuntra kunderna att köpa presentkort från företaget.
Om företaget säljer presentkort berättar du var man hittar och hur man köper dem.

Sälj online

Uppmuntra kunderna att handla online. Inkludera länkar till din webbplats eller till specifika varor som du säljer. Vi kan hjälpa er att bygga en enkel och smidig webbshop.

SKRIBENT

Jag driver eget företag och är ordförande i Företagarna Kalmar. För tillfället arbetar jag även som försäljningschef och kundansvarig på ConnectMedia AB.

Vi är en fullservicebyrå som erbjuder en helhetslösning inom marknadsföring. Tillsammans med våra strateger, kan vi skapa en heltäckande marknadsstrategi åt ditt företag. Idag hjälper vi kunderna med allt från logotyper, reklamkampanjer till webbplatser och filmer. Vi strävar alltid efter bästa resultat och nöjda kunder. 

Läs fler inlägg om ekonomi

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg: