JuridikKöprätt

Reklamera en felaktig vara

Enligt lagen ska du reklamera en felaktig vara till säljaren inom skälig tid. Reklamationstiden skiljer sig åt beroende på om köparen är en konsument eller ett annat företag. Konsumentköplagen gäller för köp mellan ett företag och en konsument. Köplagen gäller för köp mellan två företag eller två privatpersoner.

Inom EU har konsumenter minst 2 års reklamationstid. Länderna inom EU kan dock i sin nationella lagstiftning, välja att reglera en längre tid.

 

Reklamera en felaktig vara enligt konsumentköplagen

För företag som säljer produkter till privatpersoner (konsumenter), gäller konsumentköplagen. Lagen är tvingande och det går inte att avtala om sämre villkor än det som står i lagen. Konsumenter har tre år på sig att reklamera en vara enligt konsumentköplagen (paragraf 23). Däremot måste reklamation ske inom skälig tid från och med att det har upptäckts. Med andra ord, om en dator har gått sönder efter 6 månader men konsumenten väljer att reklamera varan ett år efter, gäller inte reklamationsrätten. 

Om reklamation sker inom två månader efter försäljningen, räknas det alltid som att reklamationen har inkommit till säljaren inom skälig tid enligt konsumentköplagen. Ifall reklamationen inkommer inom sex månader efter försäljningen, är det säljaren som måste bevisa att felet inte fanns vid leverans (enligt paragraf 20 a i Konsumentköplagen, den så kallade sexmånadersfristen – omvänd bevisbörda). Om reklamation sker efter sex månader från köptillfället, är det istället köparen som måste bevisa att felet var ursprungligt.

 

Reklamera en felaktig vara enligt köplagen

För företag som säljer varor till andra företag (B2B – Business to Business), gäller istället köplagen. Köplagen är dispositiv, vilket innebär att det går att avtala om andra villkor än det som står i lagen. Om inget avtal finns mellan parterna, gäller istället det som står i lagen. Reklamationstiden enligt köplagen är två år och även där måste köparen reklamera inom skälig tid. Om köparen inte reklamerar inom två år från det att köparen tog emot varan, har köparen inte längre rätt att reklamera felet. Detta gäller under förutsättning att säljaren inte givit en garanti eller annan utfästelse som ger köparen rätt att åberopa felet även efter två år.

 

Mer information

Här kan du läsa mer om skillnaderna mellan Köplagen och Konsumentköplagen.

Här kan du läsa mer om Distansavtalslagen.

 

Skribent: Företagsforumet.

Läs fler inlägg om juridik

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg: