MarknadsföringSEO

SEO för företag

SEO (sökordsoptimering) är ett effektivt och billigt sätt att marknadsföra sitt företag på. SEO handlar om att synas på olika sökmotorer, exempelvis Google, genom specifikt utvalda sökord när personer söker efter något. Med andra ord är det hemsidorna som kommer upp efter de betalda annonserna, som är synliga tack vare bra SEO. Detta är något som går att göra själv och brukar vara väldigt dyrt att anlita ett externt företag göra.
 

Att arbeta med SEO

Det finns många olika sätt för företag att arbeta med SEO på. Ett sätt är att bygga sin hemsida med wordpress. WordPress är ett gratis program som du kan använda för att bygga en egen hemsida, utan att direkt behöva ”koda”. Genom wordpress kan du ladda ner olika program, så kallade plugins, som hjälper dig med SEO. Exempelvis Yoast SEO.

När du arbetar med SEO till ditt företag är det bra att ha mycket information och fakta om din bransch och rikta det mot din målgrupp. Det tar lite tid att skapa en bra SEO, men det genererar mycket exponeringar och klick om man gör det bra. Det kan också vara bra att mäta hastigheten på hemsidan, analysera vilka relevanta sökord du vill att hemsidan ska synas på. Därefter kan du anpassa hemsidans texter efter det och göra hemsidan mer mobilanpassad m.m. 

Gratis SEO verktyg

Det finns massa hemsidor som innehåller olika verktyg som du kan använda för att förbättra hemsidans SEO. Nedan listas några exempel:

Google Trends: Med detta smarta verktyg kan du se vilka sökord som är mest populära runt om i världen. Du kan enkelt se vad människor söker efter från olika länder. Du kan söka efter ett valfritt ord, och sedan se statistik på intresse över tid. Det är även möjligt att se geografiskt område, relaterade ämnen och mycket mer. Genom att använda detta verktyg kan du anpassa innehållet efter frågor och relaterade ämnen till dina sökord, som personer söker efter.

Google Search Console: Detta verktyg är smidigt att använda och ger dig en god överblick över besökarnas aktivitet på din hemsida. Här kan du även se vilka sökord besökarna använt och genom vilket sökord de hittat din hemsida. Du kan också se hur besökarna navigerar genom din hemsida och mycket mer spännande information om aktiviteten. Det är även via detta verktyg som du kan ”indexera” dina nya sidor/inlägg som du publicerat. (Istället för att vänta på att google uppdaterar det automatiskt, vilket kan ta flera månader).

Google Analytics: Du kan använda detta verktyg för att se statistik kring din hemsida. Exempelvis kan du se antalet besökare, vilka tider din hemsida får flest besökare, vilket inlägg som är mest populärt m.m. Det är viktigt att analysera sin hemsida och sin SEO, för att alltid kunna förbättra innehållet.

Answer the Public: Här kan du söka efter vanliga frågeställningar relaterade till ditt valda sökord, som personer söker efter. Det visar de vanligaste frågeställningarna. På så sätt kan du anpassa dina texter till att bättre besvara de frågor som majoriteten ställer kring sökordet.

Verktyg för att mäta hastighet

Googles mobilvänlighetstest: Google har skapat följande verktyg för att du ska analysera din hemsida. Genom denna hemsida kan du ta reda på om den är mobilanpassad och vilket ”betyg” google ger den. Google gillar mobilanpassade hemsidor och din hemsida kommer att ranka bättre, ju mer anpassad den är efter mobiler.

GTmetrix: Denna hemsida kan du använda när du vill mäta hastigehetn på din egen hemsida. Den genomför en analys och rekommenterar åtgärder som du kan göra för att förbättra hastigheten. Ju bättre hastighet din hemsida har, desto bättre kommer sökmotorer såsom Google att gilla det.

Skribent: Företagsforumet.

Läs fler inlägg om digitalisering

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg: