DigitaliseringWebbdesign

Tre typer av funktioner och grafik

Det är bra att känna till dessa tre typer av funktioner och grafik. Med andra ord är det en uppdelning av hur en besökare på en hemsida uppfattar design och grafik som sänker hastigheten på hemsidan. Låg hastighet på hemsidan kan resultera att personen blir irriterad och lämnad hemsidan. Genom att undvika användning av grafik som är direkt irriterande eller likgiltig, går det att skapa ett bättre intryck för en besökare. Skillnaden mellan ett bra och dåligt intryck, kan vara skillnaden mellan att konvertera besökaren till en kund eller inte. 

 

Tre typer av funktioner och grafik på en hemsida

Nyttig och relevant information 

Det brukar inte vara något problem när grafiken sänker hastigheten på grund av att det tillför relevant information. Exempelvis om en butik har kartor som funktion, vilket brukar sänka hastigheten, men kan i vissa fall vara fullt relevant. I och med att det är viktigt information, är läsaren mer villig att vänta längre. En utgångspunkt som är bra att tänka på när ett företag väljer grafik och funktioner till sin hemsida, är att analysera vad det tillför för användaren kontra användarupplevelsen. Ett företag som enbart arbetar digitalt och inte tar emot några fysiska besök, behöver exempelvis inte använda en karta som blir uppdaterad i realtid på sin hemsida, som visar vart huvudkontoret befinner sig.

 

Stödjande 

Den andra kategorin är stödjande grafik, vilket är bra att använda till en viss gräns. Det är sådant som definierar exempelvis strukturen på hemsidan. Det kan vara för att skapa en uppdelning som är märkbar, så som en del med information och en annan del av hemsidan för navigering. 

 

Direkt irriterande  

Det finns grafik som är likgiltig eller i vissa fall direkt irriterande, vilket är bra att undvika. Detta kan skapa en dålig användarupplevelse vilket aldrig är positivt. Däremot är det många som gör misstaget. När en hemsida har grafik eller funktioner med syfte att de tycker det är ”coolt”, och det sänker hastigheten vilket det ofta gör mycket, skapar det ofta irritation. Exempel på sådant är bilder, figurer eller annat som inte fyller något direkt syfte förutom det estetiska, och som inte är nödvändigt, stödjande eller liknande.

 

Mer information 

Här kan du läsa mer om: 

Skapa en röd tråd på hemsidan.

Användarvänlig hemsida.

Molntjänster är bra för småföretag.

 

Skribent: Företagsforumet. 

Läs fler inlägg om digitalisering

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg:

Företagsforumet

Företagsforumet.se tillhör juristbyrån Digitala Juristerna som arbetar med att skriva och granska avtal till fasta priser (Prislista). Denna webbplats skapades för att sprida intressant och nyttig information som är bra för företagare att känna till. Som företagare är det dessutom viktigt att hålla koll på gällande lagar, regler och krav. Om du i egenskap av företagare har frågor om avtal eller behöver hjälp med att skriva eller granska avtal, kan du kontakta Digitala Juristerna. Öppet: Mån-Sön: 09:00-20:00. E-post: kontakt@digitalajuristerna.se. Telefon nr: 08-81 66 33. Följ Digitala Juristernas sociala medier för att ta del av mer utbildande information om juridik, bland annat inom ämnena avtalsrätt och GDPR: Instagram och LinkedIn.