InformationMarknadsföring

Utgå från det som är bra för kunder och inte företaget 

Utgå från det som är bra för kunder och inte företaget. Ett vanligt misstag när företag planerar och levererar innehåll på sociala medier är att de skriver om det som är bra för företaget. Med andra ord annonser, reklam, vad de arbetar med, kuponger eller liknande är sådant som är bra för företaget istället för kunden. Marknadsföring och försäljning är två olika saker. Marknadsföring bör inte bestå av för mycket försäljning eftersom det är tröttsamt och inte intressant. 

Försök att utgå från det som är bra för kunder och inte företaget 

En person som går in på sociala medier brukar inte göra det för att de vill se rabatter eller annonser. Det finns andra plattformar som är mer relevanta om en person vill ha kuponger, rabatter eller annonser. Därför behöver företag anpassa sin strategi efter behovet hos kunden, istället för behovet hos företaget. Det är bra att skapa värde för kunder genom innehållsmarknadsföring som även är kallat för ”content marketing”. En person som går in på en företagsprofil regelbundet för att denne exempelvis vill lära sig något, kommer ha företaget i baktanken. När personen behöver en sådan tjänst eller produkt kommer personen med största sannolikhet att tänka på det företag som personen ser dagligen först. Dessutom är det bra att erbjuda en god kundservice via sociala medier.

Ett annat vanligt misstag som företag gör när de använder sociala medier är att det inte finns någon tydlig strategi. Därmed kan de spendera mycket tid på sociala medier utan att få några resultat. 

Analysera dessa tre frågor vid val av innehåll för sociala medier när företag ska sätta upp en strategi:

  • När och hur ofta ska inläggen bli postade? Det är bra att ha bestämda tider och dagar för det. Dessutom är det bra att analysera sin statistisk regelbundet för att se om tiden eller dagen är den mest optimala. 
  • Vad är syftet med inläggen? Det är viktigt att analysera sitt innehåll på inläggen och ha ett syfte. Det är slöseri med resurser och tid att bara lägga upp inlägg utan att ha någon direkt strategi eller ett syfte. 
  • Vilken målgrupp riktar sig innehållet till? Ett företag bör ha en tydlig målgrupp som inte är för bred. Därefter bör innehållet i sin marknadsföring rikta sig till den målgruppen. Det går inte att skriva bra inlägg som riktar sig till alla utan det är bättre att försöka nå ut till en specifik målgrupp. 

Skribent: Företagsforumet.