Köpbeteendet hos konsumenter genomgår förändringar

Världen och köpbeteendet hos konsumenter genomgår ständigt förändringar. Något som fungerade igår, behöver inte nödvändigtvis fungera imorgon. Företag behöver anpassa sig till förändringar för att överleva. Förändringar har skett genom all historia och kommer att fortsätta ske i framtiden. 

 

Köpbeteendet hos konsumenter genomgår ständigt förändringar

Ett exempel på en händelse som har lett till stora förändringar och även utveckling är pandemin som utbröt år 2020. Pandemin har medfört mycket konsekvenser för länder, företag och privatpersoner m.m. Detta har bland annat lett till att många företag har varit tvungna att anpassa sig till situationen, vilket också har medfört olika förändringar. I och med att många länder stängt ner stora delar av samhället och många företag inte längre kan sälja sina produkter genom återförsäljare eller andra fysiska butiker, har allt fler företag börjat sälja direkt till sina kunder online.

 

Det finns många fördelar med att sälja direkt till sina kunder och här är en lista och beskrivning av tre fördelar:

 

Högre marginaler 

En återförsäljare eller annan distributör köper produkter för att sedan sälja de dyrare till sina kunder. Genom att ett företag säljer direkt till kunderna är marginalerna högre, vilket leder till att företaget får högre lönsamhet. Företaget kan dessutom sänka sina priser för att produkterna/tjänsterna ska bli billigare, vilket gynnar slutkunden och möjligtvis kan detta locka fler köpare.

 

Mer kontroll 

Många distributörer betalar sin leverantör, när de sålt produkterna. Det innebär att om distributören gör en stor beställning, kan leverantören behöva göra stora utlägg för att skapa produkterna och det kan ta tid innan distributören betalar. Om någon annan eller flera distributörer gör beställningar samtidigt, kan det vara svårt att finansiera för mindre kapitalstarka företag. Leverantören kan alltså behöva göra stora utlägg vid en sådan situation och det är bra känna till att det kan krävas kapital för att genomföra. Detta är något som leverantören kan undvika, genom att istället sälja direkt till sina kunder. 

 

Fler handlar online 

Pandemin har bland annat lett till att fler personer har börjat handla online. Genom att erbjuda den möjligheten och vara synlig på internet med exempelvis sin hemsida och sociala medier, kan köpare handla direkt online. Idag besöker färre personer köpcentrum och det är ofta billigare att handla online. Dessutom är utbudet större. När företag inte behöver en fysisk butik, som medför hyreskostnader och är geografiskt bunden till en viss plats, blir kostnaderna lägre. Företag som enbart säljer online, kan därför ha lägre priser. Detta är en konkurrensfördel samt att företaget kan nå ut till betydligt fler potentiella köpare. 

 

Några saker som också ständigt blir förändrat och utvecklat är teknologi och marknadsföring

 

Teknologi 

Teknologi genomgår förändringar i snabb takt och utvecklingen har också påverkat köpbeteendet. Det är enkelt att beställa hem mat genom en mobilapplikation och få det hemlevererat till dörren. På liknande sätt är det smidigt att beställa nya möbler och slippa hyra en skåpbil, eller köpa nya kläder m.m. Vårt kommunikationssätt har också blivit påverkat av den teknologiska utvecklingen och det går idag enklare än någonsin att kommunicera online och beställa produkter från andra sidan världen.  

 

Marknadsföring 

När köpbeteendet genomgår förändringar behöver företagen också anpassa marknadsföringen. Potentiella köpare söker sig till svar genom sökmotorer och spenderar tid på sociala medier, vilket har påverkat marknadsföring mycket. Företag marknadsför sig där eftersom kunderna befinner sig där. Tidigare var det vanligare med exempelvis tv-reklamer och andra sorts traditionella reklamer. En fördel med sökmotorer och sociala medier är att man inte behöver pengar för att lyckas med sin marknadsföring. Det går att få trafik organsikt till sina sociala medier och sin hemsida, vilket gynnar mindre företag med mindre kapital. 

 

Mer information 

Här kan du läsa mer om: 

Organisk trafik i sociala medier.

Alla är inte alltid potentiella kunder.

Digital strategi för företag.

Strategisk och taktisk positionering på marknaden.

4C-modellen är en marknadsföringsmodell.

 

Skribent: Företagsforumet. 

Läs fler inlägg om företagande

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg: