Organisk trafik i sociala medier

Marknadsföring kan ske genom att skapa organiskt trafik sociala i medier. När vissa tänker på marknadsföring via sociala medier, tänker de ofta på annonser samt betald annonsering. Men marknadsföring handlar om att synas och generera kunder, vilket kan ske organiskt, utan annonser.

För att generera följare och trafik organsikt, är det bra att ha innehåll som är intressant för målgruppen. Sociala medier som finns via hemsidor och appar, handlar om att användaren ska vara social. Därför gynnar algoritmerna personer och konton som är aktiva. Du kan vara mer aktiv genom att exempelvis posta inlägg, kommentera, gilla och dela bilder osv. 

*Tänk på att olika sociala medier fungerar på olika sätt och beteendet hos användarna skiljer sig. 

 

Analysera andra företag

Det kan vara bra att börja med att analysera andra företag som är stora på de olika sociala plattformarna och hur de arbetar.

Det behöver inte vara företag från samma bransch eller land som ditt företag. Det kan vara bra att analysera flera företag, inom olika branscher och länder för att försöka lära sig något.

Många företag har konton i de olika sociala medierna, utan att försöka sprida kontot, vilket kan vara slöseri med tid om inga nya följare följer kontot. 

Ett bra utgångsläge är att:

  • Analysera andra företag som är stora på sociala medier 

  • Planera innehåll och hur ditt företag ska växa på sociala medier

  • Börja och analysera ditt egna arbete och företagets statistisk för att bli bättre.

 

Kostnadseffektiv marknadsföring

Bra marknadsföring behöver inte vara kostsamt. Vi lever i en tid där mycket kommunikation och kontakt sker via internet. Det har skapat möjligheter till företagare som nu kan nå ut direkt till kunder, utan att behöva betala för annonser eller traditionell reklam. Det innebär inte att annonser eller traditionell reklam fortfarande inte fungerar, utan det innebär att det går att marknadsföra organiskt, med mindre pengar än vad som brukade krävas. 

För att få trafik och interaktioner på sina kanaler i sociala medier, är det bra att känna till hur algoritmerna fungerar på plattformen. Olika plattformar har olika algoritmer och ju bättre man känner till dem och anpassar sin aktivitet därefter, desto mer trafik och interaktioner brukar man få. 

Mer information 

Algoritmer på sociala medier.

Möjligheter med sociala medier för företag.

 

Skribent: Företagsforumet.

Läs fler inlägg om ekonomi

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg: