MarknadsföringSociala medier

Algoritmer på sociala medier

Vad är en algoritm?

Algoritmer används på sociala medier. Algoritmer är programmerade att hantera data och därefter vart datan ska leda till och hanteras. De används i en mängd olika sammanhang. Exempelvis på sociala medier såsom Facebook, Instagram, Snapchat och sökmotorer som Google.

Algoritmer på sociala medier och generella saker att tänka på

Olika sociala medier plattformar, har olika algoritmer och fungerar på olika sätt. De utvecklar algoritmerna och deras mjukvara regelbundet.

Här kan du läsa en lista med några generella saker att tänka på, när du postar inlägg på sociala medier som företag:

Externa länkar

Att länka till en annan hemsida i sitt inlägg, ger ofta mindre visningar än annars. Exempelvis länkar till Youtube eller till sin egna hemsida. Detta beror på att de olika sociala medierna vill behålla besökarna/läsarna i sin plattform och inte sända dem vidare till externa länkar.

Posta inlägg regelbundet

De flesta stora sociala medier plattformarna vill att användarna ska vara aktiva. Därför får inlägg ofta större spridning, om man postar inlägg regelbundet.

Integrera mera

Var aktiv, genom att gilla och kommentera på bilder. Sociala medier är till för att användare ska integrera med varandra. Detta är något som algoritmerna är anpassade efter och därför är det bra att vara aktiv på olika sätt.

Posta inlägg i rätt tid

De stora plattformarna har bra statistisk som du kan se. Exempelvis kan du se vilken tid som just dina följare är som mest aktiva. Det kan även vara bra att testa att lägga upp bilder på olika tider, för att se vilken tid som ger dig bäst respons på dina inlägg.

Interaktioner

På flera av de stora sociala medier plattformarna, visas inlägg till en mindre del av användarna först. Det sker för att algoritmerna ska se och mäta engagemang. Ju fler interaktioner, gillmarkeringar och kommentarer inlägget får i början, desto fler visningar brukar inlägget få.

Olika algoritmer på olika plattformar

Observera att exempelvis Facebook, Instagram och LinkedIn har olika algoritmer som spridningen av inlägg bygger på. Generellt får du fler visningar av 100 gilla-markeringar på LinkedIn, än på Facebook och Instagram. Det är bra att lära sig mer om de olika plattformarnas algoritmer. Därefter kan du anpassa din strategi på de olika sociala medierna utefter det för att uppnå bästa resultat.

Skribent: Företagsforumet.

Läs fler inlägg om digitalisering

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg: