InformationMarknadsföring

Beräkna om din marknadsföring är lönsam

Det är bra att beräkna om din marknadsföring är lönsam. För att beräkna om din marknadsföring är lönsam behöver du beräkna vad det kostar att få in en ny kund. På engelska är detta kallat för ”Customer Acquisition Cost”. När du utför en marknadsföringsaktivitet är det bra att analysera resultatet, för att kunna förbättra marknadsföringen.

 

Beräkna om din marknadsföring är lönsam

Ett praktiskt exempel:

Du betalar 10 000 kronor för en annons på sociala medier. Annonsen generar 100 nya kunder. Varje kund som annonsen generade kostar då 100 kr.

Uträkning: 10 000 kronor / 100 kunder = 100 kronor/kund.

100 kronor per kund kan vara lönsamt, beroende på hur mycket du tjänar per kund och om kunderna återkommer. Om vinstmarginalen på den sålda produkten är 1000 kronor, kan det vara värt att betala 100 kronor/kund. Men om vinstmarginalen på produkten är 10 kronor, kan det vara för dyrt att betala 100 kronor/kund som annonsen genererar.

För att kunna beräkna kostnaden för att få in en ny kund, behöver du räkna ut genomsnittet av marknadsföringsaktiviteterna under en tidsperiod, ofta ett år. Genom att addera alla marknadsföringskostnader under ett år, dividerat med antal nya kunder som det generade, får du kostnaden per ny kund. För att få ner kostnaden att generera nya kunder, är det viktigt att alltid analysera sina marknadsföringsaktiviteter.

 

3 sätt att marknadsföra ditt företag på, som inte är betald marknadsföring

SEO

SEO betyder ”Search Engine Optimization” och är på svenska kallat för sökmotoroptimering. Genom att skapa en god SEO på din hemsida, kan du göra så att din hemsida (dina sidor, inlägg och bilder), hamnar högre upp i sökmotorn Google. Du kan alltså anpassa din webbplats genom olika SEO metoder och tekniker, för att få en högre placering i sökmotorernas sökresultat.

Exempelvis kan du genom SEO välja vilka sökord som du vill att din sida ska bli förknippad med, för att hamna högre upp i sökresultaten på Google via de valda sökorden. Detta kan bidra till att allt fler nya kunder hittar din hemsida och verksamhet, när de googlar efter sökorden som du har valt att SEO-anpassa din hemsida efter. SEO tar tid att bygga upp på egen hand, men om man gör det bra, är det värt det. Det finns massvis med information om hur du kan komma igång med SEO online, exempelvis via youtube.

Här kan du läsa mer om:

SEO för företag.

Sökordsoptimering wordpress.

Googles grundhandbok om SEO.

 

Sociala medier (organisk trafik)

Du kan skapa företagsprofiler i olika sociala medier för att marknadsföra företaget där, exempelvis Facebook, Instagram, LinkedIn m.m. Det är ett sätt för dig att nå ut direkt till företagets potentiella kunder och målgrupper på ett kostnadseffektivt sätt. 

Genom de sociala medierna kan du även bygga upp varumärket och företagets image som du vill förmedla. Du kan då interagera direkt med målgruppen och sprida varumärket. Det flesta sociala medierna är gratis att använda. Sociala medier är ett smidigt sätt att nå ut till och integrera med nya personer, marknadsföra företaget och varumärket samt sälja företagets produkter/tjänster.

Här kan du läsa mer om:

Organisk trafik i sociala medier.

Algoritmer på sociala medier.

 

Samarbeta med företag som har samma målgrupp

Olika företag kan rikta sig mot samma målgrupp och vissa företag har bättre kontakt med målgruppen än andra. Om två eller fler företag med samma målgrupp samarbetar, skulle det kunna gynna företagen och även skapa mervärde för kunderna.

Ett sätt att marknadsföra ditt företag på, är genom att ingå samarbete med andra företag som riktar sig till din målgrupp. Exempelvis kan ni marknadsföra varandras tjänster och erbjuda rabatter till kunderna.

Ni kan även erbjuda varandra en ”kick back”, dvs. ersättning, för varje såld vara/tjänst som sker genom sådan hänvisning.

Dessutom kan ni även samarbeta genom att lyfta fram varandra i sociala medier, länka till varandras hemsidor och erbjuda värden på andra sätt till kunderna.

 

Skribent: Företagsforumet.