InformationMarknadsföring

Alla är inte alltid potentiella kunder

Många som startar företag tänker att sin produkt eller tjänst passar alla, men alla är inte alltid potentiella kunder. Alla människor är unika och har individuella behov. Det är mer kostsamt att försöka rikta erbjudanden till alla typer av människor, istället för att anpassa och rikta erbjudandet mot en specifik målgrupp. 

 

Alla är inte potentiella kunder

Detta är anledningen till varför företag istället bör marknadsföra sina produkter och tjänster genom segmentering. Det innebär att dela in marknaden i mindre delar. Med andra ord delar man in marknaden i mindre grupper där personerna i grupperna har likartade önskemål. Det är också ett sätt att kunna ge passande lösningar till olika typer av kunder. En marknad kan bli uppdelad i bland annat ett: geografisk, demografisk, psykografisk och beteendemässigt segment. 

En annan fördel med detta, är att ett riktat erbjudande eller anbud, kan få personen att känna sig mer speciell. Det kan bidra till att personen känner gemenskap och i vissa fall även höjer sin självkänsla. 

Till och med de stora företag, som man kan tänka sig riktar sig mot de flesta människorna, började oftast med att rikta sig mot en mindre del av marknaden. Exempelvis sålde Amazon till en början enbart böcker online, och Facebook riktade sig till studenter på ett campus, innan de tog över fler marknader och flera kundsegment. 

Bara för att en person vill ha en bil, kan personen ha andra preferenser än det ett företag säljer. Vissa föredrar dyra bilar, andra mer praktiska bilar och vissa ser det bara som ett fordon. Det gäller att anpassa marknadsföringen efter vad man säljer till sin målgrupp. 

 

Mer information

Här kan du läsa mer om:

Strategisk och taktisk positionering på marknaden.

Relationsmarknadsföring och bygga långsiktiga kundrelationer.

Hierarki och nätverk inom organisationsstruktur.

 

Skribent: Företagsforumet.