InformationMarknadsföring

Relationsmarknadsföring och bygga långsiktiga kundrelationer

Relationsmarknadsföring och att bygga långsiktiga kundrelationer, är bra för företag och lönsamheten. Ett företag kan få kunder att återkomma genom att skapa ett bra kundvärde. Relationsmarknadsföring handlar om processen för att skapa och behålla kundrelationer som är lönsamma genom att skapa ett bra kundvärde. Kundnöjdhet är ett sätt att få kunder att återkomma.

För att optimera kundnöjdheten, gäller det att förstå behovet hos kunden, skapa ett kundvärde och ha förståelse för marknaden. Det är bra att först analysera och veta vilken målgrupp företaget riktar sig till och ska tillfredsställa. Därefter kan företaget göra en plan på hur det ska ske.

 

Relationsmarknadsföring och bygga långsiktiga kundrelationer

Tre frågor att ställa sig är:

Vad behöver kunden? (Behov)

Det finns olika typer av behov. Vissa är ett basbehov, såsom mat, men andra inte, såsom vilken typ av mat. Exempelvis finns fysiologiska behov (måste ha för att överleva), psykologiska behov (det som får oss att må bra) och sociala behov (behovet av hur vi blir uppfattade av andra). Här kan du läsa mer om fysiologiska, psykologiska och sociala behov.

 

Vad vill kunden ha? (Vilja)

Människor måste äta mat för att överleva. Däremot vill vissa välja specifikt vilken mat de vill äta. Mat är alltså ett måste, medan valet av mat, inte är ett måste. Det är bra att analysera vad kunden vill ha, för att kunna erbjuda det kunden vill ha. 

 

Vad är efterfrågan? (Efterfrågan)

Efterfrågan är det kunden vill ha och produkten eller tjänsten bör uppfylla förväntningarna hos kunden.

 

Olika tillvägagångssätt för relationsmarknadsföring och att bygga långsiktiga kundrelationer

Kommunikation

Tekniken har gett företag möjligheten att kunna kommunicera med kunder och potentiella kunder på ett smidigt och effektivt sätt. Exempelvis är internet, sociala medier och andra plattformar verktyg som företag kan använda för att kommunicera och förmedla budskap till en stor mängd människor. Dessutom kan företaget även bygga upp sitt varumärke och stärka sin image genom bland annat sociala medier.

 

Lojalitetsprogram

Det finns många sätt att bygga upp långsiktiga relationer med kunder och många företag har exempelvis lojalitetsprogram. Ett lojalitetsprogram kan vara att återkommande kunder få rabatterade priser. Däremot är kundnöjdhet en viktig del av detta, eftersom en köpare som inte är nöjd eller inte känner att priset matchar förväntningarna, resulterar ofta i att kunden inte bir en återkommande kund och då blir ingen långsiktig relation skapad. Det är bra att skapa ett mervärde för att göra kunden nöjd.

 

Långsiktiga relationer

Långsiktiga relationer med kunder kan leda till bra lönsamhet, eftersom det är kostsamt för vissa företag att få nya kunder genom marknadsföring. Därför är det bra att fokusera på att skapa en hög kundnöjdhet och bra kundservice, för att få kunderna att återkomma.

 

Mer information

3 orsaker till att företag förlorar kunder.

Skillnaden mellan identitet, profil och image.

Stärka varumärket i sociala medier.

Skribent: Företagsforumet.