InformationMarknadsföring

Fysiologiska, psykologiska och sociala behov

Det finns olika typer av behov att tillfredsställa hos kunder, exempelvis fysiologiska, psykologiska och sociala behov. Olika företag, produkter och tjänster tillfredsställer olika behov hos köpare.

Människor betalar för att tillfredsställa sina behov. Det finns olika typer av behov som människor vill tillfredsställa och som företag är det bra att förstå vilket behov företaget tillfredsställer för kunderna. Därefter kan det vara bra att förmedla det på ett bra sätt till kunden och anpassa marknadsföringen efter det.

Genom att tillfredsställa behov, kan det skapa lugn och en känsla av glädje. Däremot kan människor som inte tillfredsställer sina behov må dåligt både psykiskt och fysiskt. Olika behov refererar till sådant som är viktigt för oss. För att kunna tillfredsställa kundernas behov, behöver du först identifiera dem. Därefter kan du se över och välja hur du ska tillfredsställa dem genom ditt företag.

 

Fysiologiska, psykologiska och sociala behov

 

Fysiologiska behov

De fysiologiska behoven är sådana som utgör måsten för att vi ska överleva, exempelvis mat, vatten och sömn. Fysiologiska behov är med andra ord de basbehov vi behöver. Vi måste äta för att överleva vilket är ett fysiologiskt behov, men vilken typ av mat är istället ett psykologiskt behov.

 

Psykologiska behov

Psykologiska behov handlar om sådant som vi uppfattar i hjärnan och som får oss att må bra. Exempelvis kan det vara en viss typ av mat, musik, terapi, fritidsaktiviteter, sociala sammanställningar, trygghet.

En restaurang och säljer mat (ett fysiologiskt behov) kan anpassa sitt utbud efter det psykologiska behovet, som är vilken typ av mat som är efterfrågad. Alla behöver mat, men det innebär inte att någon kommer köpa från restaurangen. Det finns andra alternativ som kanske uppfyller det psykologiska behovet, vilket kunden då förmodligen kommer välja.

 

Sociala behov

Sociala behov handlar om relationen mellan oss och andra människor och hur vi blir uppfattade av andra. Exempelvis vill människor bli uppfattade på ett bra sätt av andra. Ett socialt behov kan vara att hänga med i klädmodet. Vi människor har ett socialt behov, exempelvis skaffa vänner, bli accepterade och kommunicera med andra.

 

Analysera din produkt eller tjänst

Tre frågor att ställa sig om sin produkt eller tjänst angående behovet på marknaden är:

Vad behöver kunden?

Vad vill kunden ha?

Vilken/vad är efterfrågan?

 

Mer information

3 orsaker till att företag förlorar kunder.

Skribent: Företagsforumet.