Stärka varumärket i sociala medier
Ett sätt att stärka varumärket i sociala medier, är genom att vara konstant synlig i olika sociala medier. Genom att vara konstant aktiv i sociala medier, kan du få ditt varumärke att ständigt vara i kunders och potentiella kunders tankar. Marknadsföring handlar inte enbart om försäljning. Det handlar även om att bygga ett starkt varumärke, vilket också är en del av marknadsföring. Genom att bygga upp ett starkt varumärke, kommer det att generera försäljning och högre intäkter. Om du marknadsför ditt varumärke konstant i sociala medier, kan det öka försäljningen både på kort sikt och lång sikt samt stärka varumärket.
Tips på hur du kan stärka varumärket i sociala medier
Intressant innehåll
Posta inlägg med intressant innehåll och inte enbart säljande inlägg. Exempelvis kan du dela med dig av din kunskap inom branschen. Det visar att du och ditt företag är kunniga inom området. Dessutom kan företagets konto vara intressant att följa, eftersom följare kan ta del av ny kunskap och intressanta inlägg. På så sätt kan du få många följare till företagets konto, vilket i sig utgör en egen marknadsföringskanal.
Det gäller att skapa ett intresse för att få personer att följa eller komma ihåg företaget på sociala medier. Försök att bygga upp en trogen följarskara och lojala kunder, genom att ha bra service och intressant innehåll på sociala medier. På så sätt kan du marknadsföra nya produkter eller tjänster via dina egna sociala medier och nå ut direkt till kunder som redan känner till varumärket samt nya potentiella kunder.
Om ditt företag exempelvis har ett miljömässigt eller socialt budskap, är det bra att förmedla det på sina kanaler i sociala medier för att andra ska se det.
Regelbunden aktivitet
Det är även bra att regelbundet posta inlägg med bilder i sociala medier. När någon följare väl behöver den tjänst eller produkt som företaget erbjuder, är det större sannolikhet att det första de tänker på är ditt företag och varumärke, än om du inte postar inlägg regelbundet. Dessutom är det viktigt att vara aktiv, genom att gilla och kommentera bilder som dina följare publicerar och andra potentiella kunder. Det är även bra för algoritmerna i sociala medier att engagera sig med andra konton och vara social.
Tänk på att dina följare inte ska tycka att inläggen är störande eller att du publicerar för många inlägg. Exempelvis ska du inte spamma med inlägg, mejl, video eller liknande. Det kan förstöra upplevelsen av varumärket, om personer tycker att det är jobbigt och blir irriterade.
Service och uppdateringar
Det kan vara bra att hålla följarna och kunderna uppdaterade. Dessutom är ett sätt att integrera med följare, att fråga dem om deras åsikter avseende företagets utbud, innehåll och framtida nya produkter/tjänster. Att samla in, visa intresse för och beakta kundernas åsikter kan förbättra deras uppfattning om företaget. Det är bra att vara öppen till att få konstruktiv kritik. Det är även bra att vara tillgänglig för frågor via sociala medier och att erbjuda service även därifrån. Exempelvis genom att vara tillgänglig och svara på frågor.
Om du säljer flera produkter och ser att personer som köper en viss produkt, också har tendens till att köpa en annan produkt, kan det vara bra att marknadsföra produkterna tillsammans. Sociala medier ger möjlighet till att använda effektiva och bra marknadsföringsaktiviteter och strategier.
Bygg upp ditt varumärke i sociala medier
Tre aspekter som är bra att analysera och utgå från när du bygger upp ditt varumärke på sociala medier är: företagets identitet, profil och image. Det är tre vanliga begrepp inom ekonomi och marknadsföring.
- Vem är företaget? (Identitet)
- Vem vill företaget vara? (Profil)
- Hur uppfattar andra företaget? (Image)
Här kan du läsa mer om skillnaden mellan identitet, profil och image.
Som företagare är det bra att försöka arbeta med att förbättra varumärket och hur andra ser på det. Ett starkt varumärke resulterar ofta i fler kunder och fler återkommande kunder, vilket i sin tur genererar högre intäkter. Ett sätt att skapa ett starkt varumärke är att vara synlig med varumärket konstant på sociala medier och få personer att omedvetet tänka på företaget. När de väl behöver tjänsten eller produkten, är sannolikheten större att de vänder sig till ditt företag.
Mer information
Organisk trafik i sociala medier.
5 aktiviteter som sprider ditt inlägg på Instagram.
Marknadsföring med lite pengar.
Skribent: Företagsforumet.
Läs fler inlägg om marknadsföring
Differentiera sig från konkurrenter och vara annorlunda på marknaden
Det är bra att differentiera sig från konkurrenter och vara annorlunda. Det går att differentiera sig på många olika sätt.
I Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.
Dela detta inlägg: