Motivera medarbetare som företagare

Det är viktigt att motivera medarbetare som företagare. Genom att motivera sina medarbetare, är sannolikheten betydligt större att resultaten kommer att bli bättre. Det är även positivt för arbetsmiljön om medarbetare är motiverade och positivt inställda till sitt arbete. Här kan du läsa om olika sätt att motivera dina medarbetare som företagare.

 

Tips på hur du kan motivera medarbetare som företagare

 

Föregå som ett gott exempel

Ett tips på hur du kan motivera medarbetare som företagare eller ledare, är att föregå som ett gott exempel. Det kan ske exempelvis genom att visa tempot du önskar, vara på arbetsplatsen före dina medarbetare och arbetare hårt. Du kan även motivera dig själv och dina medarbetare genom att göra saker som är obekväma och stanna kvar på jobbet längre samt själv göra sådant som kan ses som ”skitgöra” och jobbigt.

Det är viktigt att sätta ett gott exempel och ett bra sätt att göra det på, är genom att jobba och slita hårt och visa det. Tänk på att många kan tappa lusten att arbeta sitt hårdaste och alltid försöka prestera på topp om ledaren knappt arbetar.

 

Engagera medarbetarna i teamet

Ett bra och duktigt team kan uppnå mer tillsammans, än en duktig individ. Det är dessutom bra om personerna i teamet kompletterar varandra och är bra på olika saker. Genom att försöka involvera medarbetarna i arbetet och inkludera dem, kan teamet bilda starka band och motivera varandra, vilket kan leda till högre engagemang.

 

Visa att du bryr dig om medarbetarna

Några andra saker som kan motivera medarbetare är att stötta dem och visa att du bryr dig. Exempelvis kan det ske genom att be om medarbetarnas åsikter och att ta dem i beaktande. Det är även bra att förmedla den långsiktiga visionen och målet till dem. Dessutom bör du ge medarbetarna verktygen som de behöver för att kunna prestera till max. Om du dessutom arbetar hårdare, visar det att du också verkligen tror på idén och visionen som du målar upp.

 

Utveckla dig själv till en bättre ledare

Det finns olika ledarskapsstilar och det är bra att alltid försöka förbättra sina ledarskapsegenskaper. Ju större företag/organisation med flera medarbetare, desto mer behöver företagaren delegera uppgifter, vilket också är en bra egenskap att förbättra och utveckla.

 

Mer information

Vanliga ledarskapsstilar.

Skillnaden mellan formella och informella ledare.

Hierarki och nätverk inom organisationsstruktur.

Olika typer av formella strukturer i organisationer.

 

Skribent: Företagsforumet.

Läs fler inlägg om företagande

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg: