FöretagandeLedarskap

Skillnaden mellan formella och informella ledare

Ledarskap är ett viktigt område inom företagande. Alla företag, organisationer och offentliga organ har ledare, ofta både informella och formella ledare. Skillnaden mellan formella och informella ledare är att formella ledare, utövar sitt ledarskap utifrån en position eller maktbas, såsom från en chefsposition.

 

Informell ledare

En informell ledare har en stor påverkan inom sin organisation, utan att inneha någon chefsroll eller liknande. Med andra ord saknar en sådan person formell makt och är en medlem av organisationen, precis som andra medarbetare. Men det är medarbetarna i gruppen, som ser den personen som en ledare. Det kan exempelvis vara på grund av personens erfarenhet, personlighet, expertis eller andra egenskaper som gör att hen uppfattas som en ledare av gruppens medlemmar. 

Exempelvis kan en informell ledare utmärka sig på följande sätt: 

  • Har stort inflytande i organisationen och i den interna kommunikationen.
     
  • Är socialt kompetent och empatisk.

  • Skyddar/kontrollerar normer i gruppen. 

  • Har erfarenhet och kunskap/kompetens som också har en påverkan.

Formell ledare

En formell ledare har en officiell maktposition. I ett företag är alla exempelvis VD och alla chefer formella ledare, som innehar en maktposition gentemot andra medarbetare. Exempel på formella ledare är chefer, lärare, lagkaptener och statschefer (statsminister, president m.fl.) Formella ledare ska bland annat utveckla strategier, motivera medarbetarna och fördela resurser. 

Skribent: Företagsforumet.

Läs fler inlägg om ekonomi

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg: