FöretagandeVerktyg

Gratis digitala hjälpverktyg för företag

Det finns massvis med olika gratis digitala hjälpverktyg som kan vara bra för företag och företagare att använda. Det är viktigt att vara kostnadseffektiv i sitt företagande, särskilt om du ska starta ett företag eller driver ett relativt nystartat eller mindre företag. Bara för att något kostar, betyder det inte per automatik att det är bättre än ett program/verktyg som är gratis.

Om du exempelvis arbetar som designer kan du behöva använda program som erbjuder mer funktioner än vissa program som är gratis, eftersom ditt arbete kräver det. Men om du inte arbetar som en designer, men vill designa dina egna bilder för sociala medier, kan det räcka med att använda ett gratisalternativ. 

Olika gratis digitala hjälpverktyg

Beroende på vad du gör och vad du är ute efter, kan det vara bra att använda Google och Youtube för att hitta och jämföra olika alternativ.

I många fall kan det också vara optimalt att använda program som kostar och erbjuder fler möjligheter. Vissa av gratis alternativen har också uppgraderingsmöjligheter som kan kosta. Det kan vara bra att testa gratisversionen först för att se om det är tillräckligt eller om du behöver uppgradera, för att kunna utföra det du vill.

Här är några exempel på program som är gratis att använda. Vissa av dessa erbjuder fler tjänster och möjligheter om du betalar för det. OBS: Det kan mycket väl finnas bättre gratis eller betalternativ som passar för just dig och ditt företag.

 

5 gratis digitala hjälpverktyg som kan vara bra för företag 

WordPress (bygga hemsida)

WordPress är ett av de största gratisprogrammen som personer använder för att bygga hemsidor. Till skillnad från traditionell programmering, kräver inte WordPress att man kodar hela hemsidan. Istället finns smidiga drag-och-släpp funktioner, som gör det enkelt att exempelvis lägga in bilder i sina inlägg och att designa sin hemsida. Nystartade och mindre företag har inte alltid råd att anlita någon för att programmera sin hemsida och då kan det vara bra att skapa sin egen med hjälp av WordPress. Det finns massvis med videor på youtube och information på Google om hur det går till att skapa hemsidor på WordPress. 

 

Later

(Schemalägg och posta inlägg till sociala medier automatiskt).
Många företag använder idag sociala medier för att regelbundet nå ut till följare, kunder och potentiella kunder. Det är tidskrävande att vara aktiv på flera plattformar och då är Later ett bra program att använda. Genom programmet, kan du planera och posta inlägg till sociala medier automatiskt på angivna tider. På så sätt kan du schemalägga en hel veckas inlägg i sociala medier och ställa in datum och tid för automatisk publicering.

Pixabay (bildbank)

Pixabay är en gratis bildbank som företag kan använda. När företag postar bilder på sociala medier, hemsidor, annonser osv, krävs tillstånd från upphovsmannen för att få bilderna. Många företag postar bilder på sociala medier på sina kunder eller sin personal. Kom ihåg att det kräver samtycke från dem, enligt GDPR. Skriftligt samtycke är säkrare än muntligt, eftersom det går att bevisa. Om personen inte längre vill ha kvar bilden och meddelar företaget, måste bilden bli borttagen. Den som använder en bild utan upphovsmannens samtycke, gör sig skyldig till upphovsrättsintrång. Därför är det alltid säkrast att använda bilder från bildbanker.

Canva (designprogram)

Nystartade och mindre företag kan ibland behöva designa enklare saker och istället för att anlita någon eller använda program som kostar, finns det gratis alternativ som kan fungera för vissa. Om du exempelvis vill skapa en logotyp eller designa bilder för sociala medier/hemsidan, kan det räcka med Canvas gratisversion. Det går att uppgradera kontot vid behov, men för många företag räcker det med att använda gratisversionen. I Canva kan du designa affischer, menyer, offerter, banners till LinkedIn och Facebook, Instagram Story och mycket mer.

Google Analytics (mäta statistik/trafik)

Det är vanligt för företag att mäta statistik/trafik till sin hemsida och sina annonser m.m. Google Analytics är ett bra verktyg för att hålla koll på marknadsföringsaktiviteter och kundbeteenden. Du kan exempelvis se vilka av dina sidor som webbbesökare är inne på mest, hur länge de är inne och vilka inlägg som får flest exponeringar från Google m.m. 

Skribent: Företagsforumet.

Läs fler inlägg om digitalisering

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg: