Aktörer i en distributionskedja
Det finns olika led och aktörer i en distributionskedja som är involverade i att uppfylla slutkundens önskemål. Nedan finns en beskrivning av en vanlig modell för en distributionskedja från producent till slutkund. Dessutom en modell avseende en produkt, från råvaruutvinning till avfallshantering.
Flera led och aktörer i en distributionskedja
Vissa företag äger flera led i distributionskedjan som ofta leder till mindre kostnader och högre marginaler, vilket är en konkurrensfördel. Exempelvis är Amazon ett företag som är ett teknologiföretag samt en tillverkare, grossist, transportör, återförsäljare m.m. De har egna lager och transportmedel. Exempelvis har de egna flygplan och lastbilar, de säljer varorna från sin egen hemsida och i vissa fall kör de själva ut produkten till slutkunden. På vissa produkter som Amazon säljer äger de alltså alla led i sin distributionskedja. Det är vanligt att många större företag äger flera eller alla led i distributionskedjan.
Numera är det också vanligt att köpa något direkt från en producent, som skickar varan direkt till slutkunden. Exempelvis genom e-handeln. Detta sker mycket på grund av internet och globaliseringen.
Marginalerna blir också högre för företag som tillverkar en produkt och säljer den direkt till kunden. Exempelvis finns det möbelbutiker som knappt har fysiska butiker, eftersom butiker innebär en stor kostnad. Dessutom kräver en butik personal och lager för varor, och för möbelbutiker är varorna ofta stora. Med andra ord är det vanligt att företag äger flera led i den nedanstående distributionskedjan, eller så kan de ”hoppa” över vissa led.
- Producenten tillverkar varor
- Transportör transporterar varorna
- Grossist lagerför och distribuerar varorna
- Transportör transporterar varorna till detaljist (butik/återförsäljare)
- Konsumenterna köper varorna från detaljist
Från råvaruutvinning till avfallshantering
Företag är idag beroende av transport för en ekonomisk tillväxt, vilket också påverkar klimatet negativt. Transporter avseende en produkt sker ofta flera gånger i processen, från råvaruutvinning till avfallshantering.
Det är bra att känna till hur mycket transport det sker från råvaruutvinning till avfallshantering. Det är också viktigt att försöka arbeta för att minska utsläppen. Exempelvis kan det ske genom att försöka ha producenten, tillgången till råvarorna och materialet som krävs för att skapa produkten så nära som möjligt.
Dessutom kan det vara bra att bland annat undersöka hur aktörer i en distributionskedja sköter sin transport, hur miljömedvetna de är och hur arbetsförhållandena är m.m.
Nedan följer ett exempel på de led en produkt kan genomgå från att blir skapad, hanterad transporterad och återvunnen/avfallshanterad.
Skribent: Företagsforumet.
Läs fler inlägg om ekonomi
Differentiera sig från konkurrenter och vara annorlunda på marknaden
Det är bra att differentiera sig från konkurrenter och vara annorlunda. Det går att differentiera sig på många olika sätt.
I Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.
Dela detta inlägg: