FöretagandeProblemhantering

Hantera och förebygga problem i företag

Det är viktigt att hantera och förebygga problem i företag. Problem uppstår både i privatlivet och i företag. Hur vi väljer att hanterar problemet kan resultera i att problemet löser sig, att det kvarstår eller blir värre. Ett problem som kvarstår kan leda till att prestations- och motivationsnivån sjunker. Det kan även leda till att berörda medarbetare mår dåligt, vilket ofta speglar av sig på personerna i omgivningen. Ju snabbare man hanterar ett problem, desto mindre negativa konsekvenser brukar det resultera i. 

 

Hantera och förebygga problem i företag genom möten

Det kan vara bra att ha ett möte med de berörda personerna och försöka analysera problemet egentligen beror på. Det är även bra att analysera hur det påverkar företaget och individer samt hur man kan lösa det. Genom en formell problemhanteringsprocess, kan man effektivisera sin verksamhet. Det går även att använda i förebyggande syfte. Det sker då genom att diskutera eventuella problem som kan uppstå med varandra i teamet och försöka komma fram till hur man ska gå tillväga när det väl inträffar. I många fall är det bra att utse vem som ska göra vad, redan innan något sker om det är möjligt, för att undvika förvirring när ett problem väl uppstår.  

I många företag är det de anställda som upptäcker problem och lösningar. Som arbetsgivare och företagare är det bra att lyssna på deras idéer och tankar. Anställda kan må mycket bättre av att känna sig hörda och genom att de får vara med och utveckla verksamheten genom att bidra med sina idéer. 

 

Hantera och förebygga problem i företag genom att skapa en krisplan

Alla företag stöter på problem, men i vissa fall kan konsekvenserna vara så pass allvarliga att det leder till konkurs. Ju bättre förberedd ett företag är på olika scenarion, desto bättre chans föreligger för att minimera konsekvenserna. En krisplan kan vara ett sätt att vara förberedd. I en krisplan analyserar man olika tänkbara scenarion, hur sannolikt det är att de inträffar, hur teamet ska gå tillväga när det inträffar och vem som ska göra vad m.m. Det är bra att involvera samtliga medarbetare när man skapar en krisplan. Dessutom är det viktigt att tänka på att en krisplan är något som ständigt kan bli justerad, i takt med att saker och ting blir förändrade inom verksamheten.

 

Här kan du läsa mer om krishantering på arbetsplatsen.

 

Skribent: Företagsforumet.

Läs fler inlägg om problemhantering

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg: