FöretagandeProblemhantering

Vad är en krisplan?

”Kris” kan definieras olika och har olika betydelser i olika sammanhang. En kris är ett tillstånd som ofta beror på en oväntad händelse, som har en stor påverkan och leder till konsekvenser. Förutom benämningen kris, är det vanligt att ”extraordinär händelse” används.

 

En krisplan beskriver hur en kris ska bli hanterad

Det kan vara bra för företag, organisationer och offentliga organ att vara förberedd på kriser. Exempelvis kan det ske genom att ha en krisplan för hur olika situationer ska bi hanterade. Det är även vanligt att investerare vill se en krisplan när företag söker en investering. Detta eftersom det visar att man är medveten om vilka risker som finns.

I takt med att ett företag växer, är det också normalt att krisplanen blir förändrad, i och med att nya scenarion kan uppstå. Större företag med 10-tal till 100-tals medarbetare, kan ha en annorlunda krisplan än mindre företag. I mindre företag är det vanligt att ägaren ofta gör mycket arbete själv. I större företag är det vanligt att ägarna och personerna i ledningsgrupper delegerar uppgifter. Plötsliga och traumatiska händelser kan uppstå och det är bättre att vara förberedd, eftersom det blir enklare att lösa situationen.

 

Innehåll i krisplaner

Det är bra att upprätta en krisplan innan kriserna uppstår, även fast planen ofta blir anpassad när krisen väl uppstår. I en krisplan analyserar man tänkbara kriser som bör vara genomtänkta, exempelvis:

  1. Vilka krissituationer kan uppstå?
  2. Hur stor är risken att krisen uppstår?
  3. Hur ska arbetsuppgifterna bli fördelade under krissituationen?
  4. Vad är det viktigaste som bör ske i första hand vid en kris?
  5. Hur kan situationen bli löst?
  6. Vilka ska bli kontaktade? Exempelvis anhöriga, medarbetare, kunder, leverantörer osv.

 

Checklistor till krisplaner

Det kan vara bra att skapa checklistor efter de analyser och lösningar som ni kommit fram till genom krisplanen. Checklistor gör det enklare att lösa situationen.

Panik som kan uppstå i krissituationer kan göra det svårt att agera rätt och komma ihåg planen. Det är också då ännu svårare att delegera uppgifter, om man själv är eller verkar osäker.

I vissa fall kan det även vara bra att förbereda kunder på krisen, om de riskerar att bli påverkade. Ett vanligt exempel är när resenärer åker kryssning eller flyger flygplan. Då går personalen igenom hur resenärerna ska agera om en kris uppstår.

 

Skribent: Företagsforumet.

Läs fler inlägg om ekonomi

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg: