BolagsrättJuridik

Starta aktiebolag

Här kan du läsa en kort sammanfattning om vad du behöver göra för att starta ett nytt aktiebolag. En nyregistrering sker smidigt online via Bolagsverkets e-tjänst: Verksamt.se. Nedan följer en kort beskrivning om några viktiga steg som du behöver genomföra för att starta ett aktiebolag.


1. Stiftelseurkund

Upprätta en stiftelseurkund och bolagsordning på verksamt.se. Där kommer du att få fylla i olika fält och besvara vissa frågor. Exempelvis vem/vilka som är aktiebolagets stiftare, hur många aktier varje delägare ska ha, vem som ska vara aktiebolagets firmatecknare, VD, styrelseledamöter, klausuler i bolagsordningen m.m. 


2. Företagskonto

Du behöver även öppna ett företagskonto hos en bank som du vill ha och betala in aktiekapitalet (minst 25 000 SEK) till företagskontot.


3. Bankintyg

När du har skickat in aktiekapitalet till företagskontot, ska du ange en viss e-postadress i din anmälan i verksamt.se, som du får från banken. Det är banken som då kommer att bekräfta för e-tjänsten att aktiekapitalet finns på företagskontot, genom att skicka in ett så kallat bankintyg.


4. Signera och betala anmälan digitalt

När ansökan är ifylld ska du granska underlaget före signering. Därefter ska du signera anmälan digitalt. I samband med att du signerar anmälan till Bolagsverket, ska du också betala en avgift (1900 SEK). Därefter är det Bolagsverket som behandlar ärendet och som slutligt registrerar företaget. Du kommer att bli kontaktad via e-post/brev när registerringen är klar, om din ansökan behöver bli kompletterad eller liknande.


5. Anmäl verklig huvudman till bolagsverket

Aktieägare som äger mer än 25% av ett aktiebolags totala andelar, är att anse såsom verklig huvudman. Anmälan är obligatorisk och ska bli inskickad till Bolagsverket via e-tjänsten senast inom fyra (4) veckor från det att aktiebolaget blivit registrerat. Anmälan kostar 250 SEK.

 

Fler instruktioner finns hos Bolagsverket, som är den statliga myndigheten som bland annat har hand om nyregistreringar av svenska aktiebolag.


Kom ihåg: Skatteverket

Det är även viktigt att inte glömma bort att ansöka om F-skatt, momsregistrering och att eventuellt registrera aktiebolaget som arbetsgivare. Detta sker via Skatteverket. 


Skribent: Företagsforumet

Läs fler inlägg om juridik

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg: