Marknadsför dig eller ditt företag genom att hjälpa andra

Marknadsför dig eller ditt företag genom att hjälpa andra. Det är en bra strategi att utgå från vid marknadsföring som stärker varumärket. Här kan du läsa olika tips på hur du kan göra detta. I och med att det finns så mycket reklam, är det viktigt att hitta en bra marknadsföringsstrategi för att sticka ut. Marknadsföring handlar inte bara om sälj, utan det handlar också om att synas på andra sätt. 

Genom att ge ut kunskap, visar man sin expertis. Detta kan vara ett bra sätt att bygga upp sitt varumärke på och samtidigt synas, vilket också är marknadsföring. Kunskap kan visa att man är duktig på något, som kan ge en potentiell kund tillit att anlita dig eller ditt företag. 

 

Marknadsför dig eller ditt företag genom att hjälpa andra

Det är möjligt att du marknadsför dig eller ditt företag genom att hjälpa andra i princip gratis. Men det förutsätter i sådana fall att du lägger ner din tid på det. Nedanstående alternativ på hur du kan marknadsföra dig själv via sociala medier och SEO genom att hjälpa andra, går att göra själv och organiskt. 

 

Lär ut din expertis på sociala medier 

Ett bra sätt att marknadsföra dig själv genom att hjälpa andra, är att lära ut din expertis via sociala medier och din hemsida. Genom att lära ut kunskap, kan du få mycket trafik. Även fast det inte resulterar i sälj direkt, är det en bra långsiktig strategi.

Om en person följer ett konto på sociala medier för att denne tycker att innehållet är lärorikt, blir personen konstant påmind av företaget. När personen väl behöver en sådan tjänst eller produkt, är sannolikheten stor att företaget som syns dagligen är det första personen tänker på. Framförallt om personen uppskattar kunskapen som företaget ger på sina sociala medier. 

Det finns bra funktioner på sociala medier som går att använda för att ge och dela med sig av kunskap. Exempelvis frågesport/quiz på Instagram. Olika personer lär sig på olika sätt. Ett sätt som många lär sig på, är genom att utföra saker. Genom att göra en frågesport/quiz, kan man lära sig även fast man kanske inte kan de rätta svaren, eftersom det är möjligt att svara fel och få se rätt svar. 

 

Ge ut kunskap på din hemsida och få samtidigt bättre SEO 

SEO är en förkortning av det engelska ordet ”Search Engine Optimizer”, på svenska kallat för sökordsoptimering. Det kan vara ett effektivt sätt att nå ut till potentiella kunder. Genom att förbättra sin SEO på Google, kan företaget synas när personer söker på Google. Det är inte samma sak som annonser.

Det finns flera sätt att SEO-anpassa en hemsida på. Faktorer såsom hastighet, mobilanpassning, bildstorlekar, inåt/utåt-länkar m.m spelar roll. Här kan du läsa mer om SEO för företag. 

Ett sätt att få bättre SEO på, är att ha mycket information och fakta om sitt arbetsområde som är relevant. Genom att ha en bloggfunktion (går att döpa det till annat, exempelvis nyheter, fakta osv) går det att skapa väldigt många inlägg, som är olika länkar med olika URL. Det är bra att analysera vilka sökord som kan vara relevanta och skapa inlägg om sökorden.

För att information ska vara relevant för besökarna, är det bra att lära ut kunskap och information om arbetsområdet. Här är 5 exempel på kategorier i ”bloggen” som kan vara bra att använda för att skriva om relevant information och kunskap:

– Nyheter inom branschen, 

– Vanliga frågor och svar, 

– Frågor från kunder,

– Fakta,

– Tips.

I varje kategori kan du skriva olika inlägg och skapa olika unika länkar. Även kategorierna är egna länkar som du kan SEO anpassa. Genom att ha flera kategorier kan det vara enklare att hitta saker att skriva om. Det kan också vara bra att ha en egen flik på hemsidan med vanliga begrepp inom området, exempelvis en ordlista. 

 

Bygg egna landningssidor

Det går också att bygga landningssidor. Det vill säga, hemsidor med andra domännamn, som förhoppningsvis leder till fler sökträffar. DU kan skapa en egen landningssida via WordPress, som är gratis att använda.

Exempelvis kan ett företag driva en VVS-firma och även renovera hus/lägenheter. Vid sådana fall kan det vara bra för företaget att skapa en landningssida som enbart handlar om badrumsrenovering, en annan om enbart rivning, målning, köksrenovering osv. Detta är ett sätt att dela upp information på, så att det inte blir rörigt på en och samma hemsida. 

Dessutom kan man få fler hemsidor, som är fokuserade på olika delar/sökord. Det går även att fokusera på samma sökord också, för att synas med flera hemsidor på samma sökning. 

Ett tips är att ha ett domännamn på landingssidan som innehåller relevanta sökord till innehållet på hemsidan.

Här kan du läsa mer om att bygga egen landningssida.

 

Mer information

Här kan du läsa mer om:

Gratis digitala hjälpverktyg för företag.

Sökordsoptimering wordpress.

Bygga en egen hemsida.

Tips på hur du kan integrera på Instagramstory.

Marknadsföring i annorlunda tider.

Olika modeller inom marknadsföring.

Skribent: Företagsforumet.

Läs fler inlägg om ekonomi

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg: