Billigare och miljövänligare är ofta en succé

Produkter som är billigare och miljövänligare är ofta en succé och stor framgångsfaktor för företag. Många konsumenter värdesätter hållbarhet, men väljer ofta sämre alternativ om det är billigare. Många miljövänliga substitut är ofta dyrare, men inte alltid. 

Billigare och miljövänligare är ofta en succé 

När företag säljer en produkt som är både billigare och miljövänligare än andra substitut, är sannolikheten stor att konsumenter väljer det. Detsamma gäller ekologiska alternativ. Om en person handlar mat och ett ekologiskt alternativ är billigare eller samma pris som ett icke ekologiskt, kommer de flesta välja det ekologiska. Däremot är det ofta dyrare, eftersom det kan medföra vissa kostnader att vara mer hållbar.

En annan del av hållbarhet är social hållbarhet och omfattar bland annat arbetsförhållanden. Ett företag som säljer något som är billigare och miljövänligare men under sämre arbetsförhållanden, är det alltså inte hållbart. 

Många konsumenter värdesätter hållbarhet och betalar gärna mer för miljövänliga alternativ. Däremot är det bra om stater inför skatter på sådant som är dåligt för klimatet för att priserna ska vara jämlika med miljövänliga alternativ. Då kommer troligtvis fler personer köpa miljövänliga alternativ och inte bara de personer som är redo att betala mer för klimatet och hållbarhet. 

Mer information

Här kan du läsa mer om:

Returer vid e-handel skapar miljöproblem.

Efterfrågan på hälsosam och hållbar mat växer.

Mycket mat, kläder och elektronik slängs.

Svårt att återvinna plast från hav.

Stora möjligheter med substitut för plast.

Användningen av kol är en stor miljöbov.

Skribent: Företagsforumet

Fler inlägg om hållbarhet

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg: