Merförsäljning online
En viktig del av merförsäljning online är data och information. Data och information om kunder och potentiella kunder, är en bra utgångspunkt till merförsäljning. Många stora, men också mindre företag, använder data för att sälja mer produkter eller tjänster. Exempelvis är Amazon väldigt duktiga på att samla data. Genom data kan de ta reda på vad personer tycker om och brukar köpa osv. På så sätt kan de marknadsföra sådant som de vet att kunden gillar, vilket ökar chansen att kunderna köper mer.
Vanliga sätt för merförsäljning online
Det ska vara enkelt att beställa på webbplatsen
Det ska vara både enkelt att beställa något från en webbplats, och även enkelt att beställa mer. Ett sätt många företag använder är att de skapar användarkonton till köparna. Genom kontot kan företaget använda och analysera de flesta uppgifterna. Detta kan bli använt för att det ska gå så smidigt som möjligt för kunden att beställa. Dessutom kan köparens köphistorik finnas lagrad i kontot, vilket gör det enkelt för kunden att köpa mer av någon denne tidigare har köpt.
Lägre pris på varor/tjänster vid längre abonnemang
Det är vanligt att företag säljer abonnemang av olika slag och att företaget erbjuder bättre pris, ju längre abonnemang som tecknas av kunden. Ett abonnemang som löper på tre månader brukar vara dyrare än 6 månader, och 12 månader brukar vara billigare än både 3 och 6 månader osv.
Fri frakt vid köp över en viss köpesumma
Många företag som säljer produkter online, brukar erbjuda gratis frakt vid beställning över ett visst belopp. Om kunden inte når upp till beloppsgränsen genom sitt planerade köp, är det vanligt att kunden lägger till ytterligare någon eller några produkter. Det resulterar då i en merförsäljning, för att kunden vill ha fri frakt.
Medlemskap
Olika företag kan ha olika typer av medlemskap som kan vara till hjälp för att genera merförsäljning. Exempelvis får företaget ofta tillgång till e-postadress och kan skicka erbjudanden. Dessutom kan företaget se vilka produkter eller tjänster som medlemmarna gillar och kan anpassa marknadsföringen efter det. I och med att man som företag inte integrerar på samma sätt med en kund online som i en butik, är data väldigt viktigt för att kunna anpassa sin strategi för merförsäljning. I en butik, kan du prata med kunden, se behovet samt responsen och därefter anpassa ett sälj. Detta fungerar inte på samma sätt vid försäljning online, och därför är data och kundinformation extra viktigt för att lyckas med bättre merförsäljning online.
Paketera produkter eller tjänster
När ett företag säljer flera produkter eller tjänster, finns möjlighet till merförsäljning genom att erbjuda kunden ett bättre paketpris. Det är viktigt att känna till sitt sortiment och veta vad som passar, för att lyckas med paketeringen som kan leda till merförsäljning online.
Visa relaterade produkter/tjänster på hemsidan när kunden beställer eller söker efter något
Företag som driver en webbshop eller säljer sin tjänst/produkt via en hemsida, brukar visa ”relaterade produkter/tjänster” vid köptillfället. Detta är något som kan leda till merförsäljning online, eftersom kunden kanske köper något som denne fått syn på där. Det kan vara bra att analysera och testa vilka produkter som säljer bra tillsammans och som kan generera merförsäljning.
Rabatter vid fler köp
Många företag ger kunder olika typer av rabatter vid storköp. Det är framförallt vanligt med matbutiker som skickar rabatter till medlemmar eller som reklam till andra.
Ett sätt som företag försökt använda till merförsäljning under en lång tid, är att erbjuda exempelvis en till produkt/tjänst till halva priset om man köper båda. Exempelvis: köp 2 och få den ena för halva priset, köp 3 betala för 2 m.fl.
Merförsäljning i butik
Här kan du läsa mer om merförsäljning i butik.
Skribent: Företagsforumet.
Läs fler inlägg om ekonomi
Kommunikation är en viktig del för att organisationer ska fungera
Kommunikation är en viktig del för att organisationer ska fungera och det gäller från ledningsnivå till anställda och vice versa.
I Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.
Dela detta inlägg: