JuridikKöprätt

Skriftlighetskrav vid telefonförsäljning

Företag som ringer upp konsumenter och säljer produkter eller tjänster via telefon, måste sedan den 1 september 2018 följa ett skriftlighetskrav vid telefonförsäljning. Det innebär ett krav på att muntliga avtal via telefon måste bli bekräftade skriftligen av konsumenten för att vara giltiga. Det är inte tillräckligt att enbart spela in samtalet vid en telefonförsäljning, för att avtal om köp ska vara giltigt. Det innebär att ett muntligt avtal blir ogiltigt, om det inte blir skriftligen signerat av konsumenten. Företaget ska informera om detta skriftlighetskrav vid telefonförsäljning till konsumenten. Dessutom ska företaget formulera sitt anbud i skrift och skicka det till konsumenten. Därefter ska konsumenten få tid att läsa igenom det och därefter signera avtalet, om konsumenten vill ingå avtalet med företaget.

 

Skriftlighetskrav vid telefonförsäljning enligt lag

Detta skriftlighetskrav vid telefonförsäljning framgår av den så kallade Distansavtalslagen (2005:59). Kravet gäller dock enbart när ett företag ringer upp en konsument. Det gäller inte när konsumenten själv ringer upp företaget. Inte heller när företaget ringer upp ett annat företag (någon person ej i egenskap av ”konsument”).

 

Uppföljning av skriftlighetskravet

Konsumentverket har genomfört en uppföljning av skriftlighetskravet vid telefonförsäljning. Undersökningen visar att konsumenter ofta får ett SMS skickat till sin mobil från säljaren. SMS:en kunde innehålla en uppmaning om att skriftligen godkänna avtalet, genom att tacka ”ja”. Meddelanden har även blivit skickade till konsumenter via mejl.

Undersökningen visade även att många företag och säljare inte följer gällande skriftlighetskrav vid telefonförsäljning. Exempelvis blir inte beställningsbekräftelser alltid blir skickade till konsumenten. Konsumentverkets granskning visade även att vissa säljare ringer upp konsumenten efter någon minut, för att uppmana om att erbjudandet enbart gäller för kort tid. Säljare har uppmanat och att kosnumenten att skriftligen acceptera erbjudandet för att hinna ta del av det. Syftet med kravet om skriftliga avtal vid telefonförsäljning var att ge konsumenten möjlighet till mer betänketid och att se över avtalsvillkoren i lugn och ro.

 

Här kan du läsa mer om Distansavtalslagen.

 

Här kan du läsa mer om digital avtalssignering.

Skribent: Företagsforumet.

Läs fler inlägg om juridik

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg: