Anpassa utbud till olika marknader

Det är bra att anpassa sitt utbud till olika marknader som företagare, eftersom köpbeteendet kan skilja sig åt mellan olika marknader. Exempelvis marknader i olika länder, kontinenter och i vissa fall kan det även föreligga skillnader nationellt beroende på det geografiska läget. I och med att köpbeteendet, kulturen och mentaliteten hos människor kan variera beroende på vart man befinner sig i världen, är det viktigt att kunna anpassa sitt utbud till olika marknader. Ju bättre ett företag kan anpassa sig, desto större chans att det lyckas. 

 

Företag kan anpassa sitt utbud till olika marknader 

Ett praktiskt exempel på hur en resturang kan göra för att anpassa utbudet på olika marknader, är att ha olika menyer och storlekar på maten beroende på i vilket land restaurangen finns. I USA är det vanligt att portionerna är betydligt större än inom Europa och att de använder generellt mer socker. 

Ett annat praktiskt exempel när det gäller matutbud hos internationella restaurangkedjor, är att efterfrågan kan vara stor på vegansk eller vegetarisk mat i vissa länder, vilket gör att restaurangerna anpassar utbudet efter det, men kanske inte i andra länder.

I vissa länder kan priserna och lönerna vara generellt lägre, vilket också kan påverka köpviljan. Något som är prisvärt i ett land, behöver inte vara det i ett annat. Detta innebär att det är bra att göra en analys kring hur ekonomin ser ut på marknaden, både vad det gäller priser hos konkurrenter samt löner och köpbeteende. 

Det är bra att analysera även kulturen i marknaden och hur köpbeteendet ser ut. Dessa faktorer är viktiga och påverkar den strategi som företaget väljer. I vissa länder är exempelvis digitaliseringen mer utbrett än inom andra länder. Även det ekonomiska läget hos människor som lever i ett land kan spela en stor roll. Om medelinkomsten är låg, kan det vara ett problem för internationella företag som vill ta sig in på marknaden där företagets priser på dess produkter eller tjänster är för höga i förhållande till lönerna. 

I takt med att gränsöverskridande handel växer, skapar det möjligheter för företag att ta sig in på nya marknader. Genom att studera marknader innan ett inträde i marknaden, kan man undvika många misstag som kan kosta mycket pengar. Många större företag lägger ner stora resurser på att analysera nya marknader.

 

Mer information

Här kan du läsa mer om:

Program om företagande.

Fysiologiska, psykologiska och sociala behov.

 

Skribent: Företagsforumet.

Läs fler inlägg om företagande

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg: