DigitaliseringProgrameringWebbdesign

Användarvänlig hemsida

En hemsida som inte är användarvänlig, kan skapa ett dåligt intryck för besökaren. Det finns olika saker som kan göra en hemsida mer användarvänlig, vilket kan vara bra att känna till.

Tips för att skapa en användarvänlig hemsida

Här är 5 tips till en mer användarvänlig hemsida: 

Snabb uppladdningshastighet

Om det tar lång tid för användaren att komma in på hemsidan och när man klickar sig vidare, kan det vara irriterande för besökaren. Det går att mäta hastigheten på hemsidan genom ett flertal gratisprogram (exempelvis Googles PageSpeed Insights eller GTmetrix). Vissa av programmen visar även vad som kan bli bättre och föreslagna åtgärder, för att hemsidan ska bli snabbare. Exempelvis kan för många antal bilder eller för stora bilder minska uppladdningshastigheten mycket. Detta gäller särskilt om bilderna är större än nödvändigt. Det går att se bildens verkliga storlek genom att högerklicka på den uppladdade bilden och öppna den i en ny flik. Om bilden är större i den nya fliken än vad som visas på hemsidan, är den större än nödvändigt. I sådana fall bör bildens stolek minskas till att passa hemsidan bättre. Detta kommer även att påverka hemsidans hastighet positivt.

Mobilanpassad hemsida

Många söker sig fram på internet genom sin mobiltelefon. Därför är det viktigt att ha en mobilanpassad hemsida. Dessutom påverkar det SEOn på hemsidan (Här kan du läsa mer om SEO). Google har även nyligen ändrat till att ranka hemsidor bättre, om hemsidan är mobilanpassad.

Välorganiserad hemsida

Det finns ofta mycket information på hemsidor och det är viktigt att det är enkelt för besökaren att hitta det denne söker. Genom att ha en luftig hemsida, är det enklare att skumma igenom text för att hitta det man letar efter. Det är även bra att dela upp informationen på hemsidan i olika tydliga innehållssektioner.

Tydlig struktur

För att skapa en bra struktur på en hemsida och göra det enkelt för besökare att navigera, kan det hjälpa mycket med tydliga rubriker, olika sektioner och menyflikar m.m. Det kan även vara bra att ha en sökknapp, så att besökare snabbt kan söka efter det de letar efter, istället för att faktiskt behöva leta igenom hela hemsidan. En tydlig struktur ger också ett bättre helhetsintryck av innehållet.

Länkar

På hemsidor med mycket innehåll, är det vanligt att länka till andra inlägg/sidor som finns internt på hemsidan. Exempelvis om något står förklarat på ett ställe, och en annan text hänger ihop med det, men man inte vill skriva samma sak på två ställen, är det bra att länka dit. Det kan ske genom att skriva till exempel ”Läs mer”. Både externa och interna länkar bidrar till bättre SEO (sökordsoptimering). 

Skribent: Företagsforumet.

Läs fler inlägg om digitalisering

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg:

Företagsforumet

Företagsforumet.se tillhör juristbyrån Digitala Juristerna som arbetar med att skriva och granska avtal till fasta priser (Prislista). Denna webbplats skapades för att sprida intressant och nyttig information som är bra för företagare att känna till. Som företagare är det dessutom viktigt att hålla koll på gällande lagar, regler och krav. Om du i egenskap av företagare har frågor om avtal eller behöver hjälp med att skriva eller granska avtal, kan du kontakta Digitala Juristerna. Öppet: Mån-Sön: 09:00-20:00. E-post: kontakt@digitalajuristerna.se. Telefon nr: 08-81 66 33. Följ Digitala Juristernas sociala medier för att ta del av mer utbildande information om juridik, bland annat inom ämnena avtalsrätt och GDPR: Instagram och LinkedIn.