FöretagandeWebbdesign

Bilder kan påverka vårt köpbeteende

Bilder kan påverka vårt köpbeteende, framförallt bilder på mat och mode. När man är hungrig och kollar på bilder av god mat, kan fokuset kring priset för maten försvinna. När en person tänker på mat, kan det leda till att personen blir hungrig och vill köpa maten. För en person som ser på bilder av mat, kan det också leda till ökad hunger och ett ökat sug.

Detta är något som många restauranger känner till och försöker få gästerna att känna, genom att ha bilder på mat eller mat som är synlig. Det är också vanligt att restauranger lägger upp bilder på sin mat i sociala medier. Detta kan leda till att någon som ser bilden, köper maträtten. 

 

Bilder i snabbmatsrestauranger 

Snabbmatsrestauranger använder ofta stora bilder på mat, medan priset anges i ett litet format. Det kan skilja sig mycket mellan hur en snabbmatsrestaurang presenterar sin meny, till skillnad från en A la carte restaurang. Bilderna är också ett sätt för restaurangen att dra fokuset från gästen till något som kan var dyrare eller leda till bättre marginaler.

Bilder kan alltså bli använda för att försöka styra gästens köpbeteende. Exempelvis genom att noga placera bilder på en viss plats och på ett visst sätt. Bilder förmedlar helt enkelt känslor, som kan styra ett köpbeteende.

På snabbmatsrestauranger är det vanligt att bilderna på maten inte är riktig mat. Det finns nämligen särskilda stylister, som arbetar med att skapa bilder på mat som ser väldigt verkliga ut. På bilderna är det istället ”fake mat”, ofta gjort av plast eller annat än riktiga råvaror. Det är ofta anledningen till att mat från en snabbmatsrestaurang, inte lika bra ut i verkligheten som på bilderna.

Här kan du läsa mer om strategier snabbmatsrestauranger använder för merförsäljning.

 

Display-mat är en växande marknad i Japan 

I Japan utgör en stor och växande marknad konstgjord imitation av mat som är gjord av plast. Detta är något som restauranger använder som display-mat. Det är möjligt att bevara och använda det under en längre period, till skillnad från mat som måste bli tillagad regelbundet för att se fräscht och nytt ut.

En annan fördel är att gästen inte behöver förstå språket på menyn, eftersom det går att se vad maten innehåller och hur det kommer att se ut. Då kan matgästen enkelt peka på den rätt denne önskar beställa.

 

Bilder kan påverka vårt köpbeteende inom de flesta branscherna

Bilder kan påverka vårt köpbeteende inom de flesta branscherna. Det är bra att använda bilder för att illustrera något som föreget vill förmedla. Många människor spenderar mycket tid på sociala medier och det är en bra plattform för företag att marknadsföra sig på. De flesta företagen använder idag sociala medier och bilder kan vara avgörande för ett gott intryck och en bra image.

I reklamsammanhang är det också vanligt att använda olika typer av bilder. Genom att illustrera sin produkt, mat eller tjänst i bilder, kan företaget öka intresset och därmed förhoppningvis även sin försäljning.

 

Mer information

Här kan du läsa mer om:

Tjäna pengar med matbuffé på restaurang.

Strategier snabbmatsrestauranger använder för merförsäljning.

 

Skribent: Företagsforumet.

Läs fler inlägg om ekonomi

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg:

Företagsforumet

Företagsforumet.se tillhör juristbyrån Digitala Juristerna som arbetar med att skriva och granska avtal till fasta priser (Prislista). Denna webbplats skapades för att sprida intressant och nyttig information som är bra för företagare att känna till. Som företagare är det dessutom viktigt att hålla koll på gällande lagar, regler och krav. Om du i egenskap av företagare har frågor om avtal eller behöver hjälp med att skriva eller granska avtal, kan du kontakta Digitala Juristerna. Öppet: Mån-Sön: 09:00-20:00. E-post: kontakt@digitalajuristerna.se. Telefon nr: 08-81 66 33. Följ Digitala Juristernas sociala medier för att ta del av mer utbildande information om juridik, bland annat inom ämnena avtalsrätt och GDPR: Instagram och LinkedIn.