Bildval för en användarvänlig hemsida
Det kan vara bra att analysera sitt bildval för en användarvänlig hemsida. Bilder kan uppfylla många funktioner på en hemsida och något som många hemsidor har. Exempelvis kan det skapa intresse, bryta upp en text, ge en bild på hur något fungerar och mycket mer. För att ge en så bra effekt av bilderna som möjligt när det bra att planera vilka bilder som ska vara publicerade, vart och varför. I vissa fall kan en bild illustrera ett exempel bättre eller ge liv till en längre text samtidigt som det bryter av en del.
Detta är några tips på vad företag kan tänka på vid bildval för en användarvänlig och mer intressant hemsida. Förutom nedanstående tips kan det också vara bra att döpa filnamnet på bilderna till något som en potentiell kund söker efter på en sökmotor, exempelvis via Google, för att förbättra SEO och möjligen vara synlig där med bilden.
Bildval för en användarvänlig hemsida
Det är bra att se till att bilderna på hemsidan:
– Är relevanta och uppfyller något syfte
För det första är det bra om bilderna är relevanta är genomtänka. Det kan ta mycket plats på hemsidan och sänka hastigheten om en hemsida har för många bilder. Därav är det bra att ha relevanta bilder som är genomtänka och uppfyller ett specifikt syfte.
– Är i rätt storlek
Om bilder har olika storlekar, kan det se konstigt ut och i vissa fall bli otydligt. När en bild är är för stor, kan det också sänka uppladdningshastigheten på hemsidan, i vissa fall väldigt mycket. Det är även bra att tänka på att bilderna kan bli komprimerade om de inte har rätt storlek i sociala medier, vilket resulterar i att bilderna kan bli se annorlunda ut eller inte följa samma storleksmönster.
– Har en genomtänk plan på stilen
För att det inte ska bli förvirrande, otydligt eller se konstigt ut, är det också bra att ha en genomtänkt plan på stilvalet av bilderna. Exempelvis att bilderna har samma ”tema-färger”, bakgrundsfärg, nyanser, motiv, perspektiv, filter eller liknande.
– Är förståeliga
Om bilden är otydlig och en användare av hemsidan inte begriper den, kan det vara bättre att inte ha bilden alls. Ett praktiskt exempel är om en kund ser en bild, men företaget måste förklara innebörden av bilden, för att denne ska förstå. Syftet med bilden kan istället vara att företaget inte ska behöva förklara innebörden, vilket vore bättre.
Ytterligare ett tips är även att döpa bilderna till något som en potentiell kund söker på en sökmotor så som Google för att förbättra SEO och möjligen vara synlig där med bilden.
Mer information
Här kan du läsa mer om:
Skapa en röd tråd på hemsidan.
Fokusera på besökarna till hemsidan.
Detta brukar inte webbutvecklare förstå om användare.
Tre typer av funktioner och grafik.
Molntjänster är bra för småföretag.
Skribent: Företagsforumet.
Läs fler inlägg om digitalisering
Lagen kräver publicerat cookiemeddelande på webbplatser
Visste du att lagen kräver ett publicerat cookiemeddelande på webbplatser som använder cookies, oavsett vilka typer av cookies som blir
I Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.
Dela detta inlägg: