DigitaliseringWebbdesign

Fokusera på besökarna till hemsidan

Det är bra att fokusera på besökarna till hemsidan, och inte självändamål. Många gör misstaget att de skapar exempelvis en hemsida eller konton på sociala medier där besökarna och kunderna inte är i fokus, utan företaget istället. En hemsida är ett väldigt bra verktyg för ett företag, om det blir använt på ett bra sätt. Dessutom är det bra för alla företag att hänga med i den digitala utvecklingen som sker globalt just nu.

 

Fokusera på besökarna till hemsidan 

Det är vanligt att ha med exempelvis en flik som heter ”om oss” i menyn. Detta är bra att ha så långt ner i menyn som möjligt. 

En besökare vill att hemsidan ska tilltala dem och är inte så intresserad av att läsa massa reklambludder. 

Människor är olika och beroende på vilken målgrupp ett företag riktar sig mot, bör företaget anpassa hemsidan och sin grafiska profil efter det. I vissa fall kan det vara bra att skriva pris på en hemsida, i andra fall inte. Riktar sig ett företag till personer som har höga förmögenheter eller arbetarklassen, kan det också spela en viktig roll. 

Det går att fokusera på besökarna till hemsidan genom att SEO-anpassa den. SEO (sökordsoptimering) går att göra flera sätt. Ett av sätten, som både är bra för besökare och sökmotorer, är att ha mycket information på hemsidan. Dessutom måste det vara implementerat på ett korrekt sätt för att ge goda resultat. 

Exempelvis kan ett VVS-företag som renoverar lägenheter och hus skapa en hemsida och arbeta med SEO. Många personer använder sökmotorer så som Google för att få alla möjliga svar på bland annat renoveringsfrågor, projekt eller annat som VVS-företag är duktiga på. Genom att företaget skapar inlägg som är SEO-anpassade och skriver om dessa frågor som företag ändå arbetar med, går det att få in bra innehåll och bättre SEO. Det kan leda till att personer som söker efter svar på frågorna, når företagets hemsida, eftersom företaget har skrivit svar på frågorna.

 

Mer information 

Här kan du läsa mer om: 

Skapa en röd tråd på hemsidan.

Tre typer av funktioner och grafik.

Detta brukar inte webbutvecklare förstå om användare.

Ett mer digitalt Europa med Your Europe.

 

Skribent: Företagsforumet. 

Läs fler inlägg om digitalisering

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg: