InformationMarknadsföring

Vad är en konkurrentanalys?

En konkurrentanalys är ett verktyg som du kan använda för att hitta konkurrensfördelar genom att utvärdera dina konkurrenter och förstå dem och branschen bättre. Konkurrentanalysen kan vara viktig för företagets affärsstrategi, men även för marknadsföring och finansförvaltning m.m. När företag ska analysera och komma fram till en konkurrensstrategi, kan det vara bra att först göra en konkurrentanalys.


Konkurrentanalys

En konkurrensfördel är att erbjuda ett högre värde än konkurrenterna och syftet med att göra en konkurrentanalys är att förbättra sin egna verksamhets förutsättningar. Dessutom handlar analysen om att försöka analysera konkurrenter och förutspå vad de tänker göra för strategiska val i framtiden. Branscher, marknader och samhället genomgår regelbundna förändringar och det kan vara bra att försöka analysera och förutspå hur konkurrenter kommer att agera när det sker.


Vanliga steg i en konkurrensanalys

Detta är ett sätt att göra en konkurrentanalys på:

  • Identifiera konkurrenter
    Ta reda på vilka företag som säljer liknande produkter eller tjänster. Det kan vara bra att se vilka konsumenter konkurrenterna vänder sig till och deras prissättning. Dessutom kan det vara bra att se över deras storlek, tillväxt, lönsamhet, positionering, organisation och företagskultur.

  • Utvärdera konkurrenter
    Genom att utvärdera dina konkurrenter, är det lättare få en bättre bild över vilka konkurrenter du ska utmana, och vilka du bör undvika att konkurrera med. Det är bra att försöka analysera vilka deras mål är, vilka styrkor och svagheter de har och strategier m.m.

  • Fastställ konkurrenter att utmana och undvika
    Det sista steget är att se vilka konkurrenter som ditt företag ska utmana respektive undvika att utmana. 


Frågor som du kan besvara inom din konkurrentanalys 

  • Vilka ska vi konkurrera med?

  • Hur ska vi konkurrera samt med vilka medel kan vi konkurrera med?

  • Vad är syftet med konkurrenternas strategiska drag? 

  • Vad ska vi undvika för att konkurrenter inte ska bli desperata eller emotionella i deras svarsåtgärder? 

Skribent: Företagsforumet.

Läs fler inlägg om ekonomi

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg: