FöretagandeFörsäljning

Placering av produkter i butik

Bra placering av produkter i en butik är viktigt. Bra produktplacering i butik, kan vara helt avgörande för om en kund kommer att köpa en viss produkt eller inte. En god placering av produkter i butik kan leda till att kunderna gör impulsköp. Med impulsköp avses köp som kunderna inte planerade på att göra.

En dålig produktplacering kan leda till att kunden inte ens köper det de letar efter. Exempelvis kan det ske på grund av att det inte finns någon logisk struktur i butiken, alla som arbetar är upptagna eller för att kunden inte kan hitta det de letar efter.

 

Placering av produkter i butik

Det är svårt att säga exakt hur man ska placera produkterna för att optimera sin försäljning, eftersom beror på olika faktorer. Det är bra att först analysera exempelvis sitt sortiment. Då är det bra att analysera vilka produkter som har högst/lägst marginaler och vilka produkter som säljer bäst.

Det är även bra att undersöka om det finns något speciellt spm kunderna drar sig till. Det är också viktigt att anpassa exempelvis inredningen, ljuset i lokalen, färgen på väggarna för att optimera den förmedlade känslan av butiken.

Helheten i butiken viktig för intrycket hos kunden. Ett bra utgångsläge är att alltid försöka tänka som en kund och att fråga kunderna om deras åsikter. Det är också viktigt att planera utrymmet för att maximera sin yta, men inte göra det för rörigt för kunderna.

Det är bra att prova sig fram för att se vad som fungerar bättre. Det kan vara bra att studera hur andra framgångsrika butiker gör och sedan försöka ta lärdom från dem. Dessutom är det bra att även analysera hur butiker inom andra branscher också gör.

 

Placering av erbjudanden

Ett tips är att placera erbjudanden i anslutning till ytor där många kunder passerar. Det är viktigt att placera sina erbjudanden på rätt ställe, så att kunderna ser dem. Erbjudanden är något som både lockar kunder och generar merförsäljning till kunder som impulsköper.

 

Analysera data/statistik

Analysera data/statistik regelbundet samtidigt som butiken utvecklar och anpassar sin strategi efter det. Detta är något som verkligen kan göra skillnad. Det gäller inte bara fysiska butiker, utan även webbutiker och andra verksamheter. Genom att analysera data/statistisk, blir det lättare att anpassa sitt sortiment, placera ut produkter på rätt ställen och i anslutning till rätt saker. Exempelvis går det att upptäcka mönster i köpbeteenden och produkter som ofta blir köpta i anslutning till varandra av flera olika kunder.

Nedan kan du läsa om tre exempel på butiker som använder olika strategier när det gäller placering.

 

Exempel 1

En stor möbelbutik som är känd för att sälja vissa varor billigt, ställer dessa varor vid kassan. Många kunder besöker butiken just för dessa billigare varor. Genom att butiken placerat dessa varor strategiskt vid kassorna, måste kunderna gå igenom hela butiken för att nå tid. Detta leder till att chansen är betydligt större att kunderna köper något på vägen, än om butiken hade valt en annan placering av dessa varor. Att ett företag är känt för att ha vissa billiga produkter, är ett sätt att locka kunderna dit.

Genom en bra placering av andra produkter och en bra struktur, går det att få kunden att köpa mer än vad kunden hade planerat.

 

Exempel 2

En butik som är känd för att sälja billiga varor, byter regelbundet plats på placeringen av produkterna i butiken. Det leder till att kunderna behöver gå runt och leta efter det de söker, eftersom placeringen av produkterna byter plats med jämna mellanrum.

I och med att butiken är kända för att ha så billiga produkter, är chansen stor att kunder hittar något de vill ha medan de letar efter det de egentligen söker efter.

 

Exempel 3

Vissa stora matbutiker har tendens till att lägga de större produkterna längst ner i hyllan, och de större höre upp. Exempelvis sallads-dressingar i olika storlekar, där de större storlekarna kostar några procent mer, men är betydligt större än de mindre paketen.

Detta är en strategi som gör att kunderna ser ett billigare pris, men i mindre förpackning. Det innebär i sin tur att produkten tar slut snabbare och är dyrare i förhållande till produktinnehåll eller kilopris. Marginalerna är högre för butiken på de mindre förpackningarna och eftersom det tar slut snabbare, innebär det en anledning för kunderna att komma tillbaka till butiken.

 

Mer information

Här kan du läsa mer om: 

3 orsaker till att företag förlorar kunder.

Tillväxt och bättre lönsamhet.

Olika nivåer i en produkt.

 

Skribent: Företagsforumet.

Läs fler inlägg om ekonomi

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg: