EkonomiInternationell ekonomi

Tillväxt och bättre lönsamhet

Tillväxt innebär inte alltid bättre lönsamhet. I vissa fall kan lönsamheten minska i takt med att företaget växer. Det är bra att sträva efter att höja tillväxten samtidigt som lönsamheten blir bättre. En god tillväxt och bättre lönsamhet kan höja värderingen av företaget.

Tillväxt kan medföra kostnader, som i sin tur kan sänka marginalerna. Det kan vara bra att analysera om det är värt det eller om det finns andra alternativ eller tillvägagångssätt som inte sänker marginalerna, alternativt höjer marginalerna och lönsamheten.

Det finns ett flertal sätt att göra på för att få bättre lönsamhet eller/och tillväxt. Exempelvis går det att investera i saker som effektiviserar arbetet, utöka utbudet och försöka förbättra marginalerna.

 

Nyckeltal och lönsamhetsmått

Tillväxt är viktigt för företag och det finns olika sätt att mäta tillväxt på. Tillväxt är en del av ekonomiskt hållbart företagande och något som företag strävar efter. Det finns flera nyckeltal som går att använda för att se tillväxten i ett företag. Ett nyckeltal är ”omsättningstillväxt”. Måttet visar hur omsättningen i företaget har blivit förändrad över tid, exempelvis en månad eller ett år.

Tre nyckeltal som är vanliga att använda som lönsamhetsmått är, avkastning på:

– totalt kapital.

– eget kapital.

– investerat kapital.

Här kan du läsa mer om dessa tre lönsamhetsmått och hur man beräknar dem.

Här kan du läsa mer om nyckeltal.

 

Tips på hur det går att höja tillväxten och få bättre lönsamhet

Ett sätt att höja sina intäkter på är genom att använda merförsäljning. Det kan även ske genom att utöka sitt utbud kring samma produkt/tjänst. I många fall kan det vara små tillägg, exempelvis sidoprodukter som har höga marginaler och som både kan bidra till bättre lönsamhet samt tillväxt. Exempelvis har en ”milkshake” på en resturang oftast väldigt bra marginaler och kan höja matupplevelsen, lönsamheten och tillväxten. Tänk på att anpassa tilläggen så att det är bra för kunderna samt lönsamt för företaget.

Exempelvis:

– En restaurangägare kan sälja fler sidorätter, efterrätter och försöka sälja hela menyer istället för bara en hamburgare.

– Säljer företaget en produkt, går det att utöka utbudet med produkter som är kopplade till samma målgrupp och möjligtvis kompletterar den tidigare produkten.

– Säljer företaget en tjänst går det att försöka utöka tjänsten ytterligare och/eller ständigt arbeta för att bli bättre, vilket höjer värdet av tjänsten.

 

Skribent: Företagsforumet.

Läs fler inlägg om ekonomi

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg: