DigitaliseringWebbdesign

Principer för färgval och färggestaltning

Det finns principer för färgval och färggestaltning som kan göra en stor skillnad på exempelvis en hemsida eller mobilapplikation. När man använder färger vid design är det ofta för att förstärka gestaltningen. Ett praktiskt exempel är när syftet med vissa färger på en hemsida är att få uppmärksamhet på ett visst ställe. Det är vanligt att människor associerar färger med vissa saker vilket är bra att ha i åtanke vid design. Detta innebär i sin tur att en färg kan ge ett intryck eller en upplevelse vilket skiljer sig bland olika människor. 

 

Principer för färgval och färggestaltning 

När en person besöker en hemsida, skapar ett konto kan det komma upp en ruta där användaren ska acceptera något. Om det finns två alternativ med färgerna röd och grön, men ingen text, kan användare ofta ändå tolka betydelsen av knapparna utifrån färgvalet. De flesta tänker att grön är att acceptera och tacka ”ja”, medan röd färg innebär att neka och tacka ”nej”.

 

Principer för färgval och färggestaltning

Ett annat exempel är på en kran där det är rött på ena sidan och blått på ena sidan där det blåa är kallt och röda varmt vatten. I många fall är grön en symbol för miljövänlighet. Exempelvis om ett företag arbetar med att återskapa produkter av plastrester och gör det för att det är bra för klimatet, vore det nog missvisande om hela hemsidan var röd. Grön skulle vid sådana fall vara ett bättre alternativ. 

I en färgcirkel framgår alla färger, utom vitt och svart, eftersom dessa faktiskt inte är färger. Vitt är alla färger tillsammans, medan svart är avsaknaden av färg. Däremot använder man de ofta i olika syften vid design. En utgångspunkt är det känns som om något är förstorat när det är vitt, och förminskat när det är svart. Detta är ett praktiskt exempel till varför många väljer att ha sina väggar vita i sitt hem istället för svarta. 

 

Uppdelning av färger 

– Vid design är det vanligt att dela in färger i så kallade kalla färger och varma färger. En tumregel är att det i bakgrunden är bra att använda kalla färger, medan varma färger är bra att använda mer framträdande. Några vanliga exempel varma färger är: orange, rött och gult. Grön, lila och blå exempel på kalla färger. 

– Primärfärgerna är rött, gult och blått och det går inte att skapa dessa färger genom en blandning av andra färger. 

– Sekundärfärger är orange grön och lila och går att skapa dessa färger genom att blanda primärfärger med varandra. 

– Svart, vitt och grått är är också vanliga att använda vid design. Dessa färger kan exempelvis göra en hemsidan ljusare eller mörkare, vilket ger ett visst intryck. Dessa färger är neutrala och är bra att kombinera med en grundfärg som man vill ska genomsyra designen. 

 

Antalet färger att använda

Det kan vara bra att tänka på att inte använda för många färger vid design, framförallt när det gäller webbdesign. Om det är för många färger kan det vara svårt för en läsare att få en uppfattning snabbt. Det kan vara bra att utgå från att inte använda fler än fem stycken färger, vilket är är en vanlig tumregel vid val av antal färger.

I vissa fall kan det vara aktuellt med färre, men i andra fall även fler färger, eftersom det beror på komplikationen av fallet. Dessutom är det bra att tänka på att det finns en del personer som är färgblinda och om en hemsida då har exempelvis färgkoder, kan det leda till att personen inte kan göra se det. 

 

Mer information

Här kan du läsa mer om:

Bildval för en användarvänlig hemsida.

Fyra utgångspunkter för en användarvänlig hemsida.

Skribent: Företagsforumet. 

Fler inlägg om digitalisering

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg:

Företagsforumet

Företagsforumet.se tillhör juristbyrån Digitala Juristerna som arbetar med att skriva och granska avtal till fasta priser (Prislista). Denna webbplats skapades för att sprida intressant och nyttig information som är bra för företagare att känna till. Som företagare är det dessutom viktigt att hålla koll på gällande lagar, regler och krav. Om du i egenskap av företagare har frågor om avtal eller behöver hjälp med att skriva eller granska avtal, kan du kontakta Digitala Juristerna. Öppet: Mån-Sön: 09:00-20:00. E-post: kontakt@digitalajuristerna.se. Telefon nr: 08-81 66 33. Följ Digitala Juristernas sociala medier för att ta del av mer utbildande information om juridik, bland annat inom ämnena avtalsrätt och GDPR: Instagram och LinkedIn.