DigitaliseringProgramering

Serveravgifter för appar och tips att tänka på

En stor utgift för appar med många användare är serveravgifter. Som användare av en app tänker man inte alltid på hur tekniken bakom en app ser ut. Om du vill skapa en app är detta givetvis särskilt viktigt att känna till och förstå sig på. Här kan du läsa om vad som påverkar serveravgifter och tips på viktiga saker att tänka på.


Hur fungerar serveravgifter för appar?

När en app ständigt uppdateras live, på grund av att exempelvis någon postar ett inlägg eller skriver ett meddelande, skickas en förfrågan mot en server. Servern svarar i sin tur med att skicka ett svar till användarna. Detta går ofta väldigt fort och därför tänker man kanske inte som användare på hur det fungerar. En sådan förfrågan mot en server kostar pengar och ju fler förfrågningar, desto högre serveravgifter.

 

Exempel på appar med höga serveravgifter

Exempel på tre appar som har extremt höga serveravgifter (för att de ständigt kräver att appen skickar förfrågningar till servrar) är Uber, Facebook och Snapchat.

På Uber kan användarna av appen exempelvis ständigt se hur/vart Uberförarna förflyttar sig. Detta kräver att appen skickar förfrågningar och sedan svar från serverar/servern.

Facebook och Snapchat är ytterligare exempel på två appar där användarna ständigt postar innehåll, chattar och kommenterar/gillar bilder. Alla dessa funktioner kostar pengar på grund av att de leder till serveravgifter. Dessa företag är dock väldigt stora, vilket är anledningen till att de kan ha sådana höga kostnader.

Som startup eller småföretagare är det viktigt att vara kostnadseffektiv. Därför är det bra att känna till vad som kan påverka serveravgifter.


Tips på viktiga saker att tänka på

  • Val av funktioner

Vissa funktioner kan vara kostsamma och är inte alltid nödvändiga i en app. Åtminstone inte till en början. Exempelvis är chatt och ring-funktioner relativt kostsamma att programmera och varje gång någon skriver i chatten eller ringer genom appen, måste förfrågan skickas mot servern. Med tanke på att telefonen redan har dessa funktioner eller liknande funktioner, finns det andra sätt att integrera dessa funktioner i appen, för att göra det billigare.

 

  • Antal steg/klick i appen för att utföra en funktion

Det kan vara bra att tänka på att inte ha för många steg i appen som kräver att appen skickar en förfrågan till en server, för att du ska komma till nästa steg. Ju färre steg för att utföra ändamålet, brukar vara billigare. I många fall ingår det ett antal serverförfrågningar hos exempelvis Firebase (Googles servrar) innan det börjar kosta.

 

  • Identifiera de mest nödvändiga funktionerna

Appar är något som ständigt behöver vidareutvecklas och uppdateras. Därför kan det vara bra att först göra en lista med de funktioner som är mest nödvändiga för att uppfylla syftet med appen. Därefter är det bra att lista upp vilka funktioner som kan vara bra att ha i framtiden.

Jag heter Oscar Nilsson och är VD på och ägare av Blueye AB. Vi utvecklar, designar och underhåller appar. Det är en spännande bransch och ett intressant arbete. Jag hjälper mina kunder med att framställa appar, som vi tillsammans planerar. För mig är det viktigt att främja samhället, hjälpa kunderna och förbättra den digitala närvaron. 

Blueye Technology är ett prisvinnande apputvecklingsföretag som utvecklar, designar och underhåller appar till iOS, Android med kompetenser inom Native- och Cross-Platform utveckling. Vi fokuserar på att hjälpa våra kunder genom alla skeden i projekten och erbjuder alltid gratis rådgivning.

Läs fler inlägg om digitalisering

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg:

Företagsforumet

Företagsforumet.se tillhör juristbyrån Digitala Juristerna som arbetar med att skriva och granska avtal till fasta priser (Prislista). Denna webbplats skapades för att sprida intressant och nyttig information som är bra för företagare att känna till. Som företagare är det dessutom viktigt att hålla koll på gällande lagar, regler och krav. Om du i egenskap av företagare har frågor om avtal eller behöver hjälp med att skriva eller granska avtal, kan du kontakta Digitala Juristerna. Öppet: Mån-Sön: 09:00-20:00. E-post: kontakt@digitalajuristerna.se. Telefon nr: 08-81 66 33. Följ Digitala Juristernas sociala medier för att ta del av mer utbildande information om juridik, bland annat inom ämnena avtalsrätt och GDPR: Instagram och LinkedIn.