Skillnaden mellan direkt och indirekt kostnad
Företag och olika typer av verksamheter har både direkta och indirekta kostnader, och det är bra att känna till skillnaden mellan direkt och indirekt kostnad. Det är ekonomiska termer som avser olika typer av kostnadsfördelningar. Dessa är relevanta för exempelvis analyser av verksamhetens ekonomiska situation och inför planering och budgetering.
Skillnaden mellan direkt och indirekt kostnad
Direkt kostnad
Direkt kostnad är en kostnad som kan bli knuten till en specifik vara eller tjänst. Direkta kostnader kan vara rörliga eller fasta. En direkt kostnad är alltså en kostnad som inte skulle uppstå utan den specifika varan eller tjänsten. Den vara eller tjänst som kostnaden är hänförlig till är kallad för kostnadsbärare.
Exempelvis är följande direkta kostnader: tillverkningskostnader, servicekostnader, materialkostnader m.m.
Indirekt kostnad
Indirekt kostnad är kort sagt motsatsen till direkt kostnad, och är också en typ av kostnadsfördelning. Allt som inte är en direkt kostnad, är en indirekt kostnad. Indirekta kostnader, kan precis som direkta kostnader, vara fasta eller rörliga. Indirekta kostnader är sådana kostnader som inte kan bli knutna till en specifik bestämd tjänst eller produkt. Omkostnader är ett begrepp som ibland blir använt istället för begreppet indirekta kostnader.
Exempelvis är följande indirekta kostnader: hyreskostnader, lokalkostnader, kostnader för telefoni, energi, underhåll, administrativa arbeten, marknadsföring, försäljning m.m. Dessa kostnader skulle exempelvis förekomma och uppstå för verksamheten även utan att vara knuten till en viss specifik vara eller tjänst.
Vissa kostnader är avdragsgilla och andra inte. Mer information om avdragsgilla kostnader finns att läsa hos Skatteverket och i Inkomstskattelagen.
Mer information
Här kan du läsa mer om
Tillväxt och bättre lönsamhet.
Vad är omsättningshastighet för lager?
Skribent: Företagsforumet.
Läs fler inlägg om ekonomi
Kommunikation är en viktig del för att organisationer ska fungera
Kommunikation är en viktig del för att organisationer ska fungera och det gäller från ledningsnivå till anställda och vice versa.
I Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.
Dela detta inlägg: