FöretagandeFöretagare

Många företag ljuger om hur miljövänliga de är 

Många företag ljuger om hur miljövänliga de är och därför är det bra att vara medveten om det som konsument. Hållbarhet och framförallt miljömässig och social hållbarhet har blivit något som många konsumenter tänker på vid köp av produkter eller tjänster. Det finns många köpare som är beredda att betala mer pengar för att förhållandet för de anställda är bra samt att företaget minimerar sina utsläpp. Däremot är det många företag som utger sig för att göra detta, men ändå inte följer det i praktiken. 

Många företag ljuger om hur miljövänliga de är 

Ett företag har en image, som är hur andra ser företaget, en profil som är hur företaget vill framstå och en identitet som är hur företaget är. Ju närmare dessa tre begrepp är varandra, desto bättre. Om ett företag utger sig för att vara hållbara och köpare tror att företaget är det, har de skapat en sådan image. Däremot kan det skapa stora problem om det kommer fram att det inte stämmer överens med deras identitet. Därmed kan det vara skadligt för varumärket. Det är bra när sådant blir uppmärksammat, eftersom miljöproblemen i världen är ett väldigt viktigt problem. Det måste bli löst, innan det är försent. 

Företagen ljuger inte alltid, men de säger inte heller hela sanningen. Ofta sker detta för att skapa en annan bild för mottagaren av marknadsföringen. Exempelvis om ett företag säljer en produkt som är bättre för miljön, men processen för att skapa produkten, transporten och allt gift som blir använt är något som kan innebära att den faktiskt i slutändan är sämre för miljön. För att ett företag ska minimera sina utsläpp, är det viktigt att fokusera på hela processen. Från råvara till slutprodukt. Som konsument kan du behöva göra egen research om ett företag, för att se om det verkligen stämmer med vad de säger offentligt. 

Företag och stater har det stora ansvaret när det kommer till att minska utsläppen. Däremot har privatpersoner och civilsamhället också ett stort ansvar. Det är köpare som dikterar vad företag säljer, eftersom företag säljer det som köpare efterfrågar. Om privatpersoner slutar köpa billiga kläder som medför stora konsekvenser för att spara lite pengar, eller köper mat som är producerad med bland annat gifter och under dåliga förhållanden, kommer företagen minska sådant utbud. Klimatproblematiken är något alla människor borde ta ansvar för eftersom det påverkar oss alla. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något och tillsammans kommer det visa stora resultat. 

Mer information 

Här kan du läsa mer om:

Få kontakter genom att göra bra affärer. 

Du kan skapa din egen kategori. 

Arbeten som förbereder inför entreprenörskap. 

Skribent: Företagsforumet 

Fler inlägg om företagande

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg: