Olika nivåer i en produkt
Produktens beståndsdelar
En produkt består av både inre och yttre lager, som tillsammans bildar produkten. Dessa olika lager kan tillsammans stärka kundupplevelsen och nyttan av produkten. En produkt består av huvudsakligen följande tre nivåer: Kärnprodukt, Faktisk produkt och Utvidgad produkt. En beskrivning av produktnivåerna framgår nedan och illustreras med en tillhörande bild.
Kärnprodukt
Kärnprodukten är det innersta lagret, som anger det speciella med produkten. Det speciella med produkten är ofta det som gör att konsumenten köper den eller som motiverar till köp.
Faktisk produkt
Den faktiska produkten har att göra med utseendet av produkten. Även kvalitet, pris, varumärke, innehåll, förpackning och annat som finns runt om självaste kärnprodukten utgör en del av den faktiska produkten.
Utvidgad produkt
Den utvidgade produkten, är sådan som utvidgar den faktiska produkten och som stärker nyttan med produkten. Exempelvis garantier, kundsupport, betalningssätt och leveranssätt, fraktmetod m.m.
Produktlivscykeln – PLC
Förutom att känna till att det finns olika nivåer i en produkt är det även viktigt för företag att känna till att varje produkt har en livscykel. Produktlivscykeln, PLC, är en modell som kan bli använd för att analysera livscykeln som en produkt går igenom. Här kan du läsa mer om produktlivscykeln.
Skribent: Företagsforumet.
Läs fler inlägg om ekonomi
Kommunikation är en viktig del för att organisationer ska fungera
Kommunikation är en viktig del för att organisationer ska fungera och det gäller från ledningsnivå till anställda och vice versa.
I Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.
Dela detta inlägg: